Wisselend succes Voorster schaakteams in bondswedstrijden

VOORST. – Afgelopen week hebben de 4 schaakteams van de Voorster Schaakclub de derde ronde gespeeld in de OSBO-competitie. Hier een verslag.

Het eerste team speelde de uitwedstrijd tegen ZSG 2 uit Zwolle. Het beloofde een spannende pot te worden, want beide teams hadden de eerste 2 ronden gewonnen. Op alle borden werd uiterst geconcentreerd en nauwkeurig gespeeld. Hoewel er uiteindelijk 6 remises genoteerd werden was van een saaie wedstrijd zeker geen sprake. Na 3 uur spelen waren er 3 remises. Jeroen Bosch en Michiel Jansen wisten minimale voordeeltjes niet in winst om te zetten en Jacques Kuiper had zijn verdediging ook uitstekend staan. In de zinderende slotfase die volgde was het moeilijk te bepalen welk team er ging winnen. Fred Corpeleijn had een ingewikkelde stelling waarin hij iets minder leek te staan. Desondanks leek hij toch te gaan winnen, maar in de tijdnoodfase wisten beide spelers niet meer de juiste voortzetting en werd er remise gespeeld. Vervolgens verloor Jeroen Nikkels zijn partij. In wederom een prachtige siciliaanse partij (daar heeft Jeroen patent op dit seizoen) moest hij ditmaal het onderspit delven. Invaller Lūtsen Dooper kwam in een zeer moeilijk eindspel terecht. Lūtsen speelde uitstekend en leek zelfs te gaan winnen, maar helaas zat er niet meer in dan remise. Ook Rudy Bloemhard overkwam hetzelfde. Een wellicht gewonnen eindspel werd ook hier remise. Gelukkig had Marcel Kraaijkamp meer geluk. Vanwege vreselijke tijdnood bij zijn tegenstander speelde Marcel op winst. Zijn tegenstander speelde het eindspel beter, maar ging door z'n vlag. Winst voor Marcel dus en een 4-4 eindstand. Door dit resultaat doen beide teams nog mee om het kampioensschap, maar de derde kampioenskandidaat, Zutphen 1, kan weleens van deze uitslag profiteren.

Het 2e team speelde de thuiswedstrijd tegen Eerbeek 1. Op papier een tegenstander waar van te winnen valt, maar in de praktijk viel dit toch tegen. Het begin leek goed. Zowel Henk Bergsma als Henri Jansen hadden een gewonnen stelling verworven. In het eindspel waren beide spelers echter niet nauwkeurig genoeg, waardoor beide partijen in remise eindigden. Harry Schurink speelde een goede partij. In het eindspel wist hij zelfs een betere stelling te bereiken, maar de tijdnood speelde hem parten. Hij gaf een stuk weg en verloor daardoor de partij. Dus keken de Voorster schakers tegen een achterstand van 1-2 aan. Guido van Heuvelen speelde een uitstekende partij. Hij maakte uitstekend gebruik van zijn ontwikkelingsvoordeel en tikte zijn tegenstander fraai van het bord. In de slotfase had Lūtsen Dooper een gelijke stelling, remise was het gevolg. De partij van Christiaan Makkink werd dus beslissend. Lange tijd leek Christiaan te verliezen, in het eindspel vocht hij zich echter knap terug. Genoeg voor een overwinning was dit echter net niet, remise was het hoogst haalbare. Hierdoor eindigde deze streekderby in 3-3. Voor Voorst 2 zit er voorlopig niet meer in dan een plaats in de middenmoot.

Het 3e team speelde thuis tegen ASV 10 uit Arnhem. Dit schaakteam uit Voorst bestaat uit 4 jeugdspelers en speelt de wedstrijden op vrijdag. Lau Bosse heeft duidelijk nog moeite met het gebruiken van de tijd. Door veel te snel te spelen gaf hij zijn partij onnodig uit handen en verloor kansloos. Daan Noordhuizen speelde een goede partij. Het was daarom jammer dat een fout in het middenspel van Daan meteen dodelijk was. Na deze 0-2 achterstand vocht Voorst zich sterk terug. Tije Bosse had na de opening meer speelruimte en met goed spel maakte hij daar uitstekend gebruik van. Een dikverdiende overwinning was het gevolg. Ook Sven Pronk had na de opening een veel betere stelling en Sven bezit al de kwaliteit om dit goed uit te buiten. Zijn tegenstander kwam er niet aan te pas en daardoor was de stand weer gelijk. Remco de Boer had in een ingewikkeld dameeindspel weliswaar 2 pionnen meer, maar zijn tegenstander had het initiatief. Remise was voor Remco dan ook niet slecht, aangezien Harry Schurink beter stond. In een eindspel van dame tegen drie lichte stukken had Harry het betere spel en ook tijdvoordeel. Met zijn overwinning werd de 3,5-2,5 overwinning vastgesteld, Voorst 3 is hierdoor een keurige subtopper.

Het 4e team speelt in dezelfde klasse als Voorst 3, maar zit in een zware poule ingedeeld. In deze ronde stond de zware thuiswedstrijd tegen Twello 2 op het programma. In de beginfase speelden de schakers uit Voorst uitstekend. Een ieder kwam goed uit de opening en een goed resultaat zat er dan ook wel degelijk in. In het middenspel lieten onze buren uit Twello echter het betere spel zien. Het gevolg was nederlagen voor John Eekhuis, Dick Hoekman, Henk de Boer, Karl van 't Hazeveld en Joop Hendriksen. Gelukkig wist Jo Jansen de eer te redden voor Voorst. Maar de 1-5 nederlaag maakte toch duidelijk dat Twello 2 voor Voorst 4 te sterk was.