OSBO-wedstrijden Voorster schaakjeugd begonnen

VOORST. – De jeugdleden van de Voorster Schaakclub doen net als de senioren mee aan de OSBO-wedstrijden. Dit zijn wedstrijden waarbij je als team speelt tegen teams van andere schaakverenigingen. Zo’n team bestaat uit vier kinderen, dit seizoen hebben we twee teams, een team tot twaalf jaar (D-team) en een team tot 14 jaar (C-team).

Vorige week zaterdag ging het D-team als eerste op pad. Het team bestond uit Jari Hendriksen, Jelle Hukker, Marcel Albers en Koen Noordhuizen. De eerste wedstrijd leek op papier erg zwaar, namelijk tegen Pallas 1 uit Deventer. De Voorster spelers dachten hier anders over en wonnen overtuigend met 3-1. Er werd prima gespeeld deze ronde. Iedereen was geconcentreerd, de tijd werd goed gebruikt, niets op aan te merken dus.
Na deze opsteker mocht het team aantreden tegen Zevenaar, ook zeker niet de minste tegenstander. Jari en Jelle deden het prima aan bord 1 en 2, beiden wonnen hun partij. Jari kwam goed terug van een achterstand, Jelle zette mat met een schitterende combinatie die menig volwassen schaker over het hoofd zou hebben gezien. Op bord 3 en 4 was de tegenstand te groot, hierdoor werd de eindstand 2-2, als team een prima prestatie.
Tja, dan sta je na twee ronden hoog in de tussenstand, dan voel je op je klompen aan dat de komende tegenstanders zeker niet minder zullen worden. Tegen Wageningen werd dan ook met 3-1 verloren, alleen Marcel redde de eer. Zeer doelgericht schakelde hij een belangrijk stuk van de tegenstander uit waardoor hij even later mat kon geven.
En dan in ronde vier is er ineens een dip, iedereen speelt ineens veel te snel en te slordig, een kansloze 4-0 nederlaag tegen De Toren 3 is het gevolg.
In ronde 5 kwam weer iets van de glans van de eerste twee ronden terug, er werd gelijk gespeeld tegen Veenendaal, niet slecht. Jari en Koen behaalden de punten. Hiermee stond ook de teller voor Koen alweer op twee overwinningen, knap voor een jongen die qua leeftijd eigenlijk nog in de E-poule (tot tien jaar) zou mogen spelen.
De extra zesde speelronde was teveel van het goede blijkbaar. De koek was duidelijk op en Voorst verloor met 3,5-0,5 van Zutphen die onderaan stonden. Alleen Koen wist er nog een remise uit te slepen.
Al met al was het resultaat van het kleine Voorst tussen de grote verenigingen best wel hoopgevend.

Afgelopen zaterdag ging het C-team, bestaande uit Sanne Noordhuizen, Esther Konijnenberg, Jari Hendriksen en Marcel Albers op pad. Jari en Marcel konden dus gelijk weer aan de bak, een stapje hogerop in de C-poule dus.
In deze klasse is de bedenktijd een half uur per persoon, er worden dan 4 ronden gespeeld.
De eerste ronde tegen de Cirkel ging gelijk op. Esther speelde een prima partij, maar haar tegenstander was op het eind gewoon iets beter. Ook Sanne speelde goed, kwam echter wat pionnen achter die uiteindelijk fataal bleken. Jari veroverde met wat geluk de dame maar speelde dat daarna wel prima uit. Marcel, de benjamin van de groep, is een speler die heel aanvallend speelt en vooral met leuke trucjes zijn tegenstanders probeert te verrassen. Dit gaat soms wat ten koste van de nauwkeurigheid, zo ook deze partij. De tegenstander overleefde de “trukendoos” en won.
De tweede ronde tegen Veenendaal ging niet best, te gehaast en dus slordig. Alleen Marcel wist nu de eer te redden. Zijn aanvallende spel, nu wat nauwkeuriger uitgevoerd, kan dus zeer effectief zijn.
De derde ronde tegen Zutphen leek een gelijk spel te worden. Jari won na een prima eindspel, Esther speelde ook goed, maar kwam in het eindspel wat te kort. Sanne en Marcel waren er deze ronde niet helemaal bij en hadden al snel verloren.
De laatste ronde tegen P.S.V. DoDo werd helaas ook nipt verloren, 2,5-1,5. Esther zag mat over het hoofd, Jari ging vrij kansloos ten onder. Marcel speelde weer een typerende partij. Na wat slordig materiaalverlies zette hij wel zijn tegenstander totaal onverwacht mat, tja, zo kan het natuurlijk ook! Sanne speelde een prima partij maar moest met remise genoegen nemen.

Kortom, het valt zeker niet mee in de C-poule, maar dat was ook wel te verwachten tegen zulke grote clubs. Toch ervaren de kinderen het altijd als een leuke en leerzame middag.
Vol goede moed zien we de volgende ronden dan ook tegemoet!