Schakers uit Voorst goed uit de startblokken

VOORST. – Afgelopen week zijn de schaakteams van de Voorster Schaakclub weer begonnen aan de OSBO-competitie. De resultaten zijn goed en geven hoop voor een goed verloop van de verdere competitie.

Het eerste team speelt ook dit seizoen weer in de 1e klasse. In de eerste ronde werd er een uitwedstrijd gespeeld tegen het Veluws Schaakgenootschap uit Ermelo. Door personele problemen bij de tegenstander werden er 3 wedstrijden vooruitgespeeld. Na deze 3 wedstrijden was de stand nog gelijk. Fred Corpeleijn stond de gehele wedstrijd wel beter, maar zijn tegenstander verdedigde taai en wist remise te houden. Ook Jeroen Bosch speelde een goede partij, zijn tegenstander hield echter gelijke tred met hem. In de tijdnoodfase speelde Jeroen ten onrechte op de winst, liet een remiseaanbod lopen en blunderde in het eindspel. Een onnodige nederlaag, maar ook dat hoort bij de schaaksport. Rudy Bloemhard speelde echter een degelijke partij en wist zonder al te veel problemen zijn partij te winnen. De overige 5 partijen werden later gespeeld en ook hier ging het in het begin gelijk op. Michiel Jansen kwam al snel remise overeen, terwijl Tim Haverkamp een snelle aanval van zijn opponent in de opening goed wist te pareren. In het middenspel toonde Tim zijn talent en trok de overwinning naar zich toe. Helaas kwamen de gastheren uit Ermelo weer op gelijke hoogte nadat Jacques Kuiper in een gelijke stelling zijn toren weggaf. Tegenspel was er daarna niet meer voor Jacques, hierdoor was de stand weer gelijk: 3-3. De twee laatste partijen waren dus beslissend. Marcel Kraaijkamp zorgde voor een mooie opsteker. In zijn partij waren er voor beide spelers kansen over en weer, maar het sterke loperpaar van Marcel was dodelijk voor zijn tegenstander. Door deze overwinning had Jeroen Nikkels aan remise genoeg om de overwinning mee naar Voorst te nemen. In een prachtig siciliaanse partij speelde Jeroen echter vol op de winst. Met een mooi paardoffer leek Jeroen zijn tegenstander te verslaan, maar deze verdedigde goed. In het daaropvolgende eindspel stond Jeroen wel iets beter, maar had hij ook minder tijd. Voor zijn tegenstander leek dit echter meer een probleem, Jeroen kwam steeds beter te staan en wist de partij te winnen. Het eerste team behaalde dus een fraaie 3-5 overwinning en mag zich dus proberen te richten op de eerste plaats.

Het tweede team, uitkomend in de derde klasse, speelde de eerste wedstrijd thuis tegen Pallas 3 uit Deventer. Vooraf leek dit een moeilijke wedstrijd te worden. Voorst 2 was niet op z'n sterkst en Pallas 3 is een degradant uit de 2e klasse, dus van een behoorlijk niveau. De wedstrijd was echter een gelijkopgaande strijd, waarin beide teams niet voor elkaar onder deden. Op bord 1 speelde Henri Jansen een uitstekende partij. In het middenspel was hij duidelijk de betere en daardoor wist hij eenvoudig te winnen. Pallas kwam echter op gelijke hoogte. Lūtsen Dooper weigerde een remiseaanbod, want hij dacht dat hij beter stond. Zijn voortzetting was echter niet juist en zijn tegenstander profiteerde optimaal en ging er met het punt vandoor. Remco de Boer speelde als invaller een solide wedstrijd. Zijn stelling kwam geen moment in gevaar en een goede remise was dan ook het resultaat. Bij Harry Schurink ging het wat minder. In de beginfase had Harry al een stuk geofferd in ruil voor een aantal pionnen, maar dit was niet genoeg om de tegenstander in de problemen te brengen. In de slotfase werd de stelling van Harry steeds minder goed en ging de winst naar de tegenstander. Gelukkig boog Christiaan Makkink de stand weer gelijk. Stukwinst in het middenspel was voldoende voor de overwinning. De partij van Guido van Heuvelen moest de beslissing brengen. Aangezien Guido wat minder tijd had dan zijn tegenstander, bood hij remise aan. Dit zou een 3-3 gelijkspel opgeleverd hebben. Zijn tegenstander ging echter voor de winst, maar koos daarbij het verkeerde plan. Guido maakte hier dankbaar gebruik van en wist in tijdnood de partij te winnen. Hiermee is met een 3,5-2,5 overwinning ook het 2e schaakteam van Voorst het seizoen goed begonnen.

Het 3e team bestaat voor het grootste gedeelte uit jeugdspelers en speelt daarom alle wedstrijden op vrijdagavond. In de eerste ronde werd er thuis gespeeld tegen de Toren 8 uit Arnhem-Zuid. Het begin van Voorst was verpletterend. In een half uur tijd stond Voorst 3 al met 2-0 voor dankzij snelle overwinningen van Lau Bosse en John de Boer. Voor de rest van het team was dit natuurlijk een flinke opsteker, maar de bezoekers vochten terug. Daan Noordhuizen kon in het middenspel zijn goede opening niet voortzetten en kwam steeds slechter te staan. Zijn tegenstander speelde solide en won vrij eenvoudig de partij. Ook Tije Bosse kreeg een nederlaag te verwerken. In een partij met wisselende kansen trok Tije uiteindelijk aan het kortste eind en dus was de stand weer gelijk: 2-2. In de slotfase trokken de Voorster schakers de overwinning toch naar zich toe. Harry Schurink wist door een slimme truc een stuk te winnen en daarmee ook de partij. Uiteindelijk zorgde Sven Pronk voor de 4-2 eindstand. Hij was in een toreneindspel net iets handiger dan zijn tegenstander en won de partij.

De teams van de Voorster Schaakclub zijn dus uitstekend begonnen deze competitie, hopelijk zal ook het 4e team, dat een week later speelt beginnen met een overwinning.