Fokke Jonkman wint Jacques van Geldercup

VOORST. – Op maandag 15 mei is in Voorst de laatste ronde gespeeld om het Open Voorster Schaakkampioenschap. Op sportpark "de Forst" was het een gezellige en spannende slotavond. In beide poules werd er fanatiek geschaakt om het kampioenschap.

In de B-poule waren er bij aanvang van de slotronde 2 koplopers, teweten Remco Kempink uit Wilp en Hans Gerritsen uit Laag-Soeren. Remco Kempink speelde tegen de ervaren Joop van Delft uit Eerbeek, die ook nog kans had op de 1e plaats. Al vanaf het begin trok Joop het spel naar zich toe en leek snel te gaan winnen. Remco knokte door kwaliteitswinst nog terug, maar zag geen kans om de aanstormende pionnen van de tegenstander tegen te houden. Een nederlaag voor Remco dus en dit was voor Hans Gerritsen de kans om voor de zege te gaan. Na een lange strijd versloeg hij Gerrit Nikkels uit Eerbeek en dus werd hij de verdiende winnaar in de B-poule, met 5,5 punten uit 6 wedstrijden. Door zijn zege werd Joop van Delft 2e en Remco Kempink mocht ondanks zijn nederlaag toch nog de 3e prijs in ontvangst nemen. Hans Gerritsen en Joop van Delft mogen het volgend jaar in de A-poule proberen.

In de A-poule werd ook dit jaar weer fanatiek geschaakt om de Jacques van Geldercup. Bij aanvang van de laatste ronde waren de beste papieren voor Fokke Jonkman. Hij stond immers alleen aan de leiding met 4 punten uit 5 wedstrijden. Een overwinning op Fred Corpeleijn uit Deventer zou dus voldoende zijn. Fokke won zijn partij en heeft dus voor de 3e keer (na 1996 en 2000) de Jacques van Geldercup gewonnen. Drie spelers stonden voor aanvang van deze ronde een half punt achter Fokke. Dit waren Rudy Bloemhard, Jeroen Bosch en Michiel Jansen. Zij speelden dus om de 2e plaats. Rudy wist te winnen van Michiel en ook Jeroen won zijn partij. Rudy en Jeroen eindigden dus op 4,5 punt en vanwege meer weerstandspunten kreeg Rudy de 2e prijs.

Al met al kan de Voorster Schaakclub weer terugkijken op een geslaagd toernooi. Voorzitter Michiel Jansen bedankte dan ook alle spelers voor hun sportiviteit en inzet. Een speciaal woord van dank ging uit naar de Voetbalvereniging Voorst, voor het beschikbaar stellen van de speellocatie, en de hoofdsponsor van de Voorster Schaakclub: de Rabobank.