Voorst 2 schaakt naar 0-6 overwinning!

VOORST. – Afgelopen week zijn er weer bondswedstrijden geschaakt door de vier teams van de Voorster Schaakclub. De resultaten waren niet geweldig, alleen Voorst 2 zorgde voor een positieve uitslag.

Het 1e team schaakte de thuiswedstrijd tegen Schaakstad 4 uit Apeldoorn. Inzet was een plek in de top drie. De gasten uit Apeldoorn begonnen sterk, topscorer Tim Haverkamp moest ditmaal al snel aankijken tegen een nederlaag. Na remises van Jacques Kuiper en Fred Corpeleijn, zorgde Jeroen Nikkels voor positief nieuws. Een fraaie overwinning leverde Voorst weer een gelijke stand op. Na een remise van Michiel Jansen was de koek echter op voor Voorst. Marcel Kraaijkamp, Rudy Bloemhard en Jeroen Bosch hadden duidelijk niet hun dag en zagen goede stellingen in rook opgaan. Drie nederlagen dus, wat een 2,5-5,5 overwinning opleverde voor de schakers uit Apeldoorn. Het eerste team is daardoor gezakt naar de middenmoot en in de laatste wedstrijd tegen Velp zal er niets meer op het spel staan.

Het 2e team heeft de vorm van de vorige speelronde weten te behouden. In Lochem werd gespeeld tegen het plaatselijke 2e team. De Voorsternaren waren scherp en veegden de tegenstanders van het bord af. Alle zes partijen werden gewonnen! Hulde dus voor de spelers Henri Jansen, Sjoerd Norberhuis, Lūtsen Dooper,de jarigeHenk Bergsma, Harry Schurink en Guido van Heuvelen. Door deze overwinning is Voorst 2 zeker van de 3e plaats in de eindstand.

Voorst 3 heeft de laatste kans op promotie laten liggen. Ondanks de vele invallers waren er best wel kansen tegen koploper De Toren 5 uit Arnhem-Zuid. Sven Pronk, Christaan Makkink en Els Jansen wisten goede stellingen echter niet om te zetten in een overwinning. Alleen Els wist nog een remise eruit te slepen, de rest verloor zelfs. Ook John de Boer, Joop Hendriksen en Timo Stibbe konden geen potten breken deze avond. Uiteindelijk werd deze uitwedstrijd dan ook flink verloren met 5,5-0,5. Voorst 3 staat door dit resultaat in de middenmoot.

Voorst 4, dit seizoen voor het eerst competitie spelend, speelde de zware uitwedstrijd tegen koploper Gendringen. Hier was het klasseverschil duidelijk aanwezig. Een 5,5-0,5 nederlaag was het logische resultaat. Jo Jansen wist als enige een remise uit het vuur te slepen, nederlagen waren er voor John Eekhuis, Hannie Kempink, Remco Kempink, Els Jansen en Wilma Dolman. In de laatste ronde zal Voorst 4 proberen tegen Eerbeek 2 afstand te doen van de laatste plaats.