Fokke Jonkman aan kop in Open Voorster Schaakkampioenschap

VOORST. – Op maandag 27 februari werd in de kantine op sportpark "de Forst" in Voorst alweer de derde ronde gespeeld van het Open Voorster Schaakkampioenschap. In de A-poule maakten de favorieten hun faam waar. Na 2 speelronden waren er 3 koplopers, die qua speelsterkte ook daar verwacht werden: Rudy Bloemhard, Jeroen Bosch en Fokke Jonkman. In de 3e ronde speelden Rudy en Jeroen tegen elkaar en maakten er een mooi spektakel van. In het begin leek Jeroen beter te staan, maar Rudy herstelde zich en leek daarna de winst voor het grijpen te hebben. In het eindspel gingen beide spelers, ondanks hevige tijdnood, voor de winst. Uiteindelijk bleef er echter een remisestelling over. Fokke Jonkman kon hier gebruik van maken, maar hij moest dan wel winnen van Michiel Jansen. Na een gelijkopgaand begin trok Fokke de wedstrijd naar zich toe en leek gemakkelijk te winnen. In de slotfase kwam Michiel echter nog sterk terug. Op het beslissende moment overzag hij echter een remisevariant, waardoor Fokke opgelucht de winst kon laten noteren. Fokke gaat dus na 3 ronden aan de leiding met de volle score van 3 uit 3 wedstrijden. Er volgen echter nog 3 ronden, dus is het nog niet duidelijk wie er met de Jacques van Geldercup gaat lopen.

In de B-poule zijn het vooral de schakers van de Eerbeekse schaakclub die van zich doen spreken. Zo wist Hans Gerritsen uit Laag Soeren door een overwinning op Harry Schurink met 3 uit 3 de leiding te nemen. Misschien krijgt hij nog gezelschap van of Remco Kempink, of Karl van 't Hazeveld. Zij moeten hun derde rondepartij nog inhalen. Ook Joop van Delft en Gerrit Nikkels uit Eerbeek deden goede zaken. Door een overwinning kwamen zij, evenals Gerard Hazelaar uit Deventer, op een score van 2,5 uit 3 wedstrijden. Ook hier geld dat er nog 3 ronden gespeeld moeten worden. De volgende speelronde zal zijn op maandag 27 maart. Voor de gedetailleerde uitslagen: zie elders op onze internetsite.