Open Voorster Schaakkampioenschappen in januari weer van start

VOORST. – Ook in 2006 zal er weer volop geschaakt worden. Voor de 18e maal zal dan de Open Voorster Schaakkampioenschappen gehouden worden. Zoals gebruikelijk is de organisatie in handen van de Voorster Schaakclub. Het is een open toernooi voor de geoefende schaker uit de regio, maar ook voor de beginnende schaker die graag in contact wil komen met de schaaksport. Gespeeld wordt er in 2 verschillende poules. In de A-poule spelen de wat sterkere spelers. Op basis van hun speelsterkte en prestaties uit de voorgaande edities zitten zij in deze poule. Deze deelnemers schaken om de Jacques van Geldercup. Deze wisselbeker is genoemd naar onze oud wedstrijdleider en secretaris Jacques van Gelder, die beide functies vervulde vanaf 1945 tot aan zijn dood in 1986. De A-poule zal ongeveer bestaan uit zo'n 16 deelnemers.
De overige deelnemers spelen in de B-poule. In deze poule kunnen ook niet clubschakers, de zogenaamde huisschakers, prima uit de voeten. Voor de winnaar en nummer 2 in deze poule is er een promotieplaats naar de A-poule te verdienen voor het jaar erop. Uiteraard zijn er ook prijzen te verdienen in beide poules, mede dankzij de financiėle bijdrage van de Rabobank, al jarenlang de hoofdsponsor van de Voorster Schaakclub.
De wedstrijden worden gespeeld op maandagavonden, aanvang 20.00 uur. De eerste speelavond is op maandagavond 2 januari. De overige speeldata zijn: 30 januari, 27 februari, 27 maart, 24 april en 15 mei. Kunt U een avond niet, dan is dit geen reden om niet mee te doen, want in onderling overleg kan er altijd wel een wedstrijd vooruit gespeeld worden. Alle wedstrijden worden gespeeld in de kantine van de Voetbalvereniging Voorst, op sportpark "de Forst" aan de Beelelaan in Voorst. Voor opgave of inlichtingen kunt U terecht bij John Eekhuis (0575-502054) of Michiel Jansen (0575-503919). Uiteraard kunt U zich ook opgeven via onze website: www.voorsterschaakclub.nl. De inschrijfkosten zijn 5 euro.

Osbo wedstrijden
De afgelopen week zijn er ook weer OSBO-wedstrijden gespeeld door de diverse teams van de Voorster Schaakclub. Zo heeft het D-team (leeftijd tot 12 jaar) in Apeldoorn 6 wedstrijden gespeeld. Het team bestaande uit Tije Bosse, Jari Hendriksen, Maren Bosse en Ivo Pronk speelde met wisselend succes. Gewonnen werd er van Pallas D2 uit Deventer en gelijk werd er gespeeld tegen BAT uit Zevenaar en Zwolle Zuid Schaakt. Helaas werd er verloren van Wageningen, Pallas D1 en Dodo uit Putten. Toch geen slecht resultaat, Tije wist 3 partijen te winnen, de overige spelers 2 partijen.

Het 2e team van de Voorster Schaakclub speelde de thuiswedstrijd tegen Rokade 1 uit Lichtenvoorde. Tegen deze gelijkwaardig tegenstander had Voorst 2 niet z'n beste dag, een overwinning zat er dan ook niet in. Al snel stond het tweede met 0-2 achter na nederlagen van Henri Jansen en Henk Bergsma. Gelukkig kwam Voorst terug door een goede overwinning van Lūtsen Dooper. Even later verloor Guido van Heuvelen echter zijn partij waardoor de achterstand 1-3 werd. Aangezien Harry Schurink niet verder kwam dan remise was de nederlaag al een feit. Christiaan Makkink speelde echter een uitstekende partij en hij bracht daarmee de eindstand op 2,5-3,5. Een onnodige nederlaag, waardoor het 2e team in de derde klasse voorlopig niet bij de topteams behoort.

Het 4e team speelde de thuiswedstrijd tegen Kameleon 2 uit Terborg. Dit team, voor een deel bestaande uit jeugdspelers speelde een goede wedstrijd. Het kwam eerst met 0-2 achter na nederlagen van Daan Noordhuizen en Jo Jansen. Maar door goede overwinningen van Els Jansen en Lau Bosse, was de stand weer gelijk. Joop Hendriksen was deze avond niet in topvorm en verloor jammerlijk. Hierdoor moest Sven Pronk zijn partij winnen om toch nog een gelijkspel te halen. Sven speelde uitstekend en won de partij waardoor de eindstand 3-3 werd. En dus heeft Voorst 4 het eerste matchpunt voor dit seizoen binnen.