Ruime overwinning 1e team Voorster Schaakclub

VOORST. – Afgelopen week zijn door de teams van de Voorster Schaakclub weer OSBO-wedstrijden gespeeld. Hier een verslag.

Het 1e team speelde de thuiswedstrijd tegen het 2e team van BAT Zevenaar. Na de nederlaag in de eerste ronde moest er natuurlijk wat goedgemaakt worden. De spelers van Voorst gingen dan ook voortvarend van start. Al na 3 uur spelen stond er een 4-0 voorsprong op het wedstrijdformulier. Achtereenvolgens Michiel Jansen, Tim Haverkamp, Jacques Kuiper en Marcel Kraaijkamp zorgden voor deze vlotte voorsprong. In de tijdnoodfase wisten ook Rudy Bloemhard (op fraaie wijze) en Jeroen Bosch nog te winnen. Helaas gingen de partijen van Jeroen Nikkels en Fred Corpeleijn verloren, hoewel er voor beide spelers remise in had gezeten. De blijdschap van deze ruime overwinning overheerste echter na afloop in de speelzaal.

Ook het 2e team wist, na een nederlaag in de eerste ronde, een overwinning in de wacht te slepen. De uitwedstrijd tegen het 1e van Ons Genoegen uit Almen werd met 4-2 gewonnen. Al snel kwam Voorst 2 op voorsprong door een overwinning van Lūtsen Dooper (de man in vorm). Even later werd het echter gelijk door een nederlaag van Harry Schurink. Op de meeste borden had Voorst echter het betere spel en debutant Joop Hendriksen wist met een overwinning de stand op 1-2 te brengen. Aangezien Sjoerd Norberhuis een betere stelling had, besloten Henri Jansen en Guido van Heuvelen remise aan te bieden. Dit werd aangenomen en Sjoerd maakte daarna geen fout meer. Hij won de partij en bepaalde daarmee de eindstand op 2-4.

Het 3e team had een zware tegenstander in het 2e team van Velp. Toch deed men er alles aan om het goede resultaat in de eerste ronde voort te zetten in ronde 2. Harrie Saris had op bord 6 al gauw een volkomen gelijke stelling op het bord. Remise was dan ook het resultaat. Henk de Boer leek ook een gelijke stelling op het bord te hebben, een mataanval van zijn tegenstander zag hij echter over het hoofd en hij verloor dus de partij. Het verdere verloop ging ook niet goed voor Voorst 3. Remco de Boer kwam er niet aan te pas en ook Dick Hoekman kon een nederlaag niet voorkomen. Hierdoor was het dus al zeker dat de schakers uit Velp met een overwinning naar huis zouden gaan. Gelukkig voor Voorst was Christiaan Makkink op dreef en won zijn partij op fraaie wijze. Ook Karl van 't Hazeveld leek te gaan winnen, maar in de tijdnoodfase ging hij helaas de fout in. Hierdoor werd de einduitslag bepaald op 1,5-4,5.

Het 4e team speelde een uitwedstrijd tegen het 3e team van Rokade uit Lichtenvoorde. In thuiswedstrijden bestaat dit team uit een aantal jeugdspelers, bij uitwedstrijden zitten er veel dames in dit team. Ondanks hun goede spel zat er voor de dames geen winst in deze wedstrijd. Al snel kwam Voorst 4 achter door een nederlaag van Hannie Kempink. Voorst kwam echter sterk terug door overwinningen van Jo Jansen en John Eekhuis. Uiteindelijk ging de wedstrijd echter toch verloren door Voorst. Achtereenvolgens Els Jansen, Wilma Dolman en Betsie Jansen konden een nederlaag niet voorkomen. Hierdoor werd het 4-2 voor de gastheren uit Lichtenvoorde.

Ook een jeugdteam van de Voorster Schaakclub is weer aan het schaken geweest. Ditmaal het D-team (leeftijd tot 12 jaar), bestaande uit Tije Bosse, Jari Hendriksen, Maren Bosse en Jelle Hukker. In 5 wedstrijden wisten de schakers uit Voorst goed partij te geven. Zo werd er gewonnen van PSV Dodo uit Putten met 3-1 en werd er verdienstelijk gelijk gespeeld tegen BAT uit Zevenaar en Pallas D2 uit Deventer. Alleen de teams van de Cirkel uit Ede en schaakvereniging Veenendaal wisten van Voorst D te winnen. Vooral Jari Hendriksen was in vorm met 3 overwinningen in 5 partijen. Maar ook de overige schakers wisten hun partijtje te winnen.