Wisselend succes Voorster schakers in OSBO-wedstrijden

VOORST. – Afgelopen week zijn door vier teams van de Voorster Schaakclub de eerste bondswedstrijden van dit seizoen gespeeld. Hier een verslag van deze wedstrijden.

Het tweede team beet dit seizoen het spits af in de thuiswedstrijd tegen Ugchelen 1. Een pittige tegenstander voor Voorst 2, maar toch waren er kansen. Na overwinningen van Henk Bergsma en Lūtsen Dooper kwam Voorst op een 2-0 voorsprong. Even later zag Guido van Heuvelen zijn partij verloren gaan, vooral omdat hij in tijdnood was gekomen. Ook Harry Schurink had tegen het einde van de partij minder tijd dan zijn tegenstander en bood daarom remise aan. Dit werd aangenomen. Helaas had Henri Jansen zijn partij tegen oud clubgenoot George van de Esschert verloren, waardoor de stand weer in evenwicht was: 2,5-2,5. De partij van Sjoerd Norberhuis werd dus beslissend. In een gelijkopgaande strijd verloor Sjoerd een kwaliteit, helaas kon hij dit niet meer goedmaken en verloor de partij. Hierdoor begon Voorst 2, ondanks goed spel, met een kleine nederlaag van 2,5-3,5 in de 3e klasse.

Het derde team speelt ook dit jaar weer in de vierde klasse van de OSBO. Vorig jaar werd leuk bovenin meegedraaid, maar door een onnodige nederlaag tegen Twello 3 werden de promotiekansen verspeeld. Vorige week speelde het derde team weer uit tegen de buren uit Twello en dus was er de kans om revanche te nemen. Dit gebeurde dan ook. Door snelle overwinningen van Henk de Boer, John Eekhuis en Karl van 't Hazeveld was er al snel een 0-3 voorsprong. Reden voor Christiaan Makkink om remise aan te bieden in een iets betere stelling. Dit werd aangenomen, waardoor de zege al binnen was. Dick Hoekman won even later ook, terwijl Hannie Kempink helaas het onderspit moest delven. Desondanks konden de schakers uit Voorst tevreden met een 1,5-4,5 zege huiswaarts keren.

Het eerste team komt dit jaar uit in de 1e klasse na het kampioenschap van vorig jaar. Hoger schaken betekent ook verder reizen, in de eerste ronde werd een uitwedstrijd gespeeld in Groesbeek tegen PION 2. Na 3 uur schaken keek Voorst tegen een achterstand aan na een nederlaag van Michiel Jansen. Tim Haverkamp zorgde met een degelijke overwinning al snel voor de gelijkmaker. Jeroen Nikkels kwam echter dusdanig in tijdnood dat zijn toch al mindere stelling niet meer te verdedigen was. Daarna speelde Fred Corpeleijn in een partij met wisselende kansen uiteindelijk remise. Toch bleven er kansen voor Voorst dankzij een fraaie overwinning van Jacques Kuiper. In de eindfase liep het echter toch verkeerd af voor Voorst 1. Zowel Jeroen Bosch als Marcel Kraaijkamp gaven een betere stelling uit handen en verloren hun partij. In de slotfase wist Rudy Bloemhard zijn partij nog wel te winnen, maar helaas moesten de schakers uit Voorst huiswaarts keren met een ongelukkige 3,5-4,5 nederlaag. Toch heeft het eerste team laten zien zeker niet kansloos te zijn in de 1e klasse.

Voor het eerst hebben we dit jaar ook een vierde team. Dit team komt uit in de 4e klasse en bestaat voor een deel uit jeugdige schakers. De thuiswedstrijden worden dan ook op vrijdagavond gespeeld. In de eerste ronde werd in Voorst gespeeld tegen het derde team van WDC uit Duiven. Helaas werd er met 2,5-3,5 nipt verloren, maar voor dit team geldt dat ervaring opdoen het belangrijkst is. Bovendien lieten onze jeugdspelers zien dat er wel degelijk talent is in Voorst. Lau Bosse en Sven Pronk wisten hun partij te winnen, terwijl Timo Stibbe verdienstelijk remise speelde. Helaas waren er verliespartijen voor Remco de Boer, Jo Jansen en Henk Jansen waardoor de gasten uit Duiven met een overwinning huiswaarts keerden.