Voorst 1 blijft koploper

VOORST. – Na de 5e ronde van de OSBO-competitie blijft het eerste team van de Voorster Schaakclub de stand aanvoeren. In de 5e ronde werd de belangrijke thuiswedstrijd tegen Doetinchem 2 gespeeld. De schakers uit Doetinchem kwamen strijden voor hun laatste kans voor het kampioenschap. Ze stonden immers 2 punten achter op Voorst en konden bij winst dus weer op gelijke hoogte komen. In het begin van de avond gingen de schakers uit Voorst echter goed van start. Tim Haverkamp kon een pion voorsprong niet verzilveren en speelde remise, even later kwam Voorst op voorsprong. Door solide spel in het eindspel versloeg Henri Jansen zijn tegenstander. Even later wist Jeroen Nikkels zijn partij te winnen. Door een fraaie aanval op de koningsstelling van de tegenstander bracht hij de stand op 2,5-0,5 voor Voorst. Het werd echter toch nog een spannende strijd. Michiel Jansen en Marcel Kraaijkamp verknalden een betere stelling door te blunderen en zo kwam Doetinchem weer op gelijke hoogte. In de tijdnoodfase moest de beslissing uiteindelijk vallen. Hierin trokken de schakers van Voorst aan het langste eind. Rudy Bloemhard, Jeroen Bosch en Jacques Kuiper bepaalden de eindstand op 5,5-2,5 voor Voorst. Vooral de overwinning van Jacques Kuiper was fraai. Op prachtige wijze zette hij zijn tegenstander mat. Door deze overwinning is Voorst 1 dichtbij een kampioenschap. Hiervoor moeten wel de laatste 2 ronden gewonnen worden, anders komt het eerste team van VDS uit Beekbergen langszij.

Voorst 2
Het tweede team speelde de uitwedstrijd tegen BAT uit Zevenaar. Ook deze schaakwedstrijd liep voor Voorst voorspoedig. Vooraf lag dit ook in de verwachting, aangezien het team uit Zevenaar op de laatste plaats stond. Het moet echter nog wel waargemaakt worden. Al heel snel waren er winstpartijen voor Henk Bergsma, Fred Corpeleijn en Lūtsen Dooper. Met deze 3-0 voorsprong kreeg Remco de Boer een remiseaanbod. Dit nam Remco als een echte teamspeler aan, waardoor de overwinning al binnen was. Even later won ook Guido van Heuvelen zijn wedstrijd. Uiteindelijk werd door een remise van Harry Schurink de overwinning bepaald op 5-1. Na een nederlaag in de eerste ronde is dit al de vierde overwinning op rij voor het tweede team. Hierdoor staan ze nu op de tweede plaats in de poule. De volgende ronde volgt de thuiswedstrijd tegen de koploper, ASV 7 uit Arnhem. Bij een overwinning neemt Voorst 2 de koppositie over van ASV. Ook hier zijn er dus nog kansen voor een kampioenschap voor de Voorster Schaakclub.