Verslagen externe competitie

VOORST. – Door de Voorster schakers zijn er ook weer externe wedstrijden gespeeld. Hier een kort verslag van het D-team en Voorst 1.

D-team
Zaterdag 11 december heeft het D-team de laatste wedstrijden van de poule in Deventer gespeeld. Van de 6 wedstrijden werden er 3 gewonnen en 3 verloren. Vooral Esther Konijnenberg was in topvorm met 4 overwinningen. Ook Tije Bosse had 4 partijen gewonnen. Hij kreeg nog een eervolle vermelding. Van alle spelers van de diverse verenigingen die aan de drie speelzaterdagen meededen had Tije de meeste punten gescoord. Een hele knappe prestatie. Maar ook de andere 3 teamleden, Eva Bergsma, Sanne Noordhuizen en Esther Konijnenberg hebben uitstekend gespeeld. Uiteindelijk is het D-team op een 13e plaats in de poule geeindigd.

Voorst 1 verslaat Zutphen 2
Het 1e team van de Voorster Schaakclub heeft in de 3e ronde van de OSBO-competitie goede zaken gedaan. Medekoploper Zutphen 2 werd met 5-3 verslagen. In Voorst kwamen de buren uit Zutphen op voorsprong. Tim Haverkamp won een pion in de opening, maar zijn ontwikkelingsachterstand was te groot en dus verloor hij. Even later trok Marcel Kraaykamp de stand weer gelijk. Door een handigheidje won hij een stuk en daarmee de partij. Even later won Jeroen Nikkels zijn "siciliaanse" partij. Zutphen kwam echter weer terug. Henri Jansen verloor in tijdnood van zijn tegenstander. Aan het eind van de avond wist Voorst toch aan het langste eind te trekken. Rudy Bloemhard stond de gehele avond al beter en wist dit voordeel goed af te ronden. Ook Jacques Kuiper stond beter. Gezien de voorsprong van Voorst nam hij echter geen onnodig risico en nam hij genoegen met remise. Michiel Jansen besliste uiteindelijk de westrijd in Voorster voordeel. Hoewel hij in materiaal achterstond, wist hij zijn tegenstander op fraaie wijze mat te zetten. Door een remise van Jeroen Bosch aan het einde werd de eindstand bepaald op 5-3 voor Voorst. Door deze overwinning is Voorst koploper in de 2e klasse van de OSBO. Met vijf punten uit 3 wedstrijden wordt de koppositie gedeeld met Doetinchem 2.