Ruime schaakzege Voorst 2

VOORST. – Afgelopen week hebben diverse teams van de Voorster Schaakclub weer externe wedstrijden gespeeld. Hier volgt een verslag van de diverse wedstrijden.

Voorst D middenmoter
Het D-team van de Voorster schaakjeugd heeft op de 2e speeldag weer goed geschaakt. Drie wedstrijden werden gelijk (2-2) gespeeld, daarna werd er zelfs gewonnen van Zwolle-Zuid schaakt. Helaas werden er ook 2 ronden verloren. Toch geen slecht resultaat. Tije Bosse toonde weer zijn uitstekende vorm door 4 partijen te winnen. Ook Eva Bergsma was op dreef met 3 overwinningen en een remise. Sanne Noordhuizen wist 2 partijen te winnen. Helaas wist Esther Konijnenberg geen partij te winnen. Zij had echter een goed excuus. Vlak voor de speeldag was zij op haar achterhoofd gevallen, en ja...een pijnlijke hersenpan is nu eenmaal niet ideaal met schaken. De volgende ronde zal Esther zeker laten zien wat winnen is!

Voorst 2 wint van Schaakmaat 4
Voorst 2 speelt in de 3e klasse OSBO. In de 3e ronde speelde Voorst de uitwedstrijd tegen de Schaakmaat 4 uit Apeldoorn. In het begin van de avond ging het niet echt geweldig. Guido van Heuvelen stond al een kwaliteit achter en Henk Bergsma was veel te laat gearriveerd. Gelukkig was Henk nog net op tijd. Inmiddels hadden Harry Schurink (de man in vorm) en Fred Corpeleijn hun voordeel al omgezet in winst. Henk Bergsma sleepte een remise uit het vuur, wat niet slecht was gezien de voorgeschiedenis. Toen Lūtsen Dooper zijn partij ook op uitstekende wijze won was voor Voorst 2 de buit al binnen. Het werd echter nog beter. Guido wist zijn slechte stelling te herstellen en speelde toch nog remise. Ook Remco de Boer had een remisestelling. Zijn tegenstander wilde daar echter niets van weten en zij ging ten onrechte voor de volle winst. Dit werd door Remco vakkundig afgestraft. Hierdoor gingen de schakers uit Voorst met een 5-1 zege huiswaarts. Door deze overwinning is Voorst 2 uit de gevarenzone en een degelijke subtopper geworden.

Voorst 3 speelt gelijk
In de 3e ronde van de OSBO-competitie speelde Voorst 3 thuis tegen Ugchelen 2. Voorst had de eerste twee ronden gewonnen en moest proberen de koppositie waar te maken. Dit lukte maar ten dele. In het begin leek er geen vuiltje aan de lucht voor Voorst. Henk de Boer en John Eekhuis wisten overtuigend te winnen. Daarna kwam Ugchelen sterk terug. Maarten Jansen kwam bij een verloren stelling nog terug in de partij, maar kwam uiteindelijk tijd tekort en verloor. Christiaan Makkink leek een gelijkwaardig eindspel te hebben met 3 pionnen tegen een paard. Door een handigheidje van de tegenstander verloor Christiaan echter de dame en dus de partij. Uiteindelijk moesten de partijen van Karl van 't Hazeveld en Dick Hoekman de beslissing brengen. Dick stond verloren, maar zijn tegenstander ging slecht spelen in het eindspel. Dick maakte hier keurig gebruik van en won de partij. Bij Karl was het de omgekeerde wereld. Hij stond gewonnen, in de tijdnoodfase wist hij echter niet meer wat te doen en verloor uiteindelijk. Daarmee werd de eindstand bepaald op 3-3. Door dit gelijk spel doet Voorst 3 nog steeds mee om het kampioenschap in de 4e klasse.