Schaaktopper Voorst - Beekbergen onbeslist

VOORST. – Vorige week zijn door zowel jeugdteams als seniorenteams van de Voorster Schaakclub OSBO-wedstrijden gespeeld. Hier volgt een verslag van de diverse teams van de Voorster Schaakclub.

E-team:
Het E-team van de Voorster Schaakclub (leeftijd tot 10 jaar) speelde in Arnhem op 6 november 4 wedstrijden. Het team, bestaande uit Thijs de Boer, Jari Hendriksen, Maren Bosse en Koen Noordhuizen verloor 3 wedstrijden en wist er 1 te winnen. Zeker geen slecht resultaat, aangezien de tegenstanders vaak van clubs uit de grote steden zijn. Van Doesburg werd zelfs gewonnen met 3-1. Alle spelers wisten punten te scoren, vooral Jari Hendriksen was met 2 winstpartijen goed op dreef. Bij deze jongste leeftijdsgroep gaat er natuurlijk weleens wat mis, schaakmat wordt soms over het hoofd gezien. Dit gaat echter niet ten koste van het plezier van deze jonge schakertjes. U zult nog vaker van hen horen.

C-team:
Ook het C-team (leeftijd tot 14 jaar) speelde op 6 november 4 wedstrijden. In Zutphen wisten ook zij eenmaal te winnen, namelijk van De Pion uit Groesbeek. Helaas verloor het team, met de spelers Lau Bosse, Sven Pronk, Wilco Ruijsch en Daan Noordhuizen, de andere 3 wedstrijden. Maar alle spelers wisten wel een keer een partij te winnen, Sven Pronk zelfs tweemaal. Ook zij hebben laten zien dat bij de Voorster Schaakclub wel degelijk nieuw talent aanwezig is.

3e team:
Bij de senioren speelde het 3e team de uitwedstrijd tegen het 2e team van Ons Genoegen in Almen. Na de overwinning in de 1e ronde werd ook nu weer met 4-2 gewonnen. Winstpartijen waren er voor Henk de Boer, John Eekhuis, Karl van 't Hazeveld en Christiaan Makkink. Helaas verloren Dick Hoekman en Maarten Jansen hun partij. Toch was de 4-2 overwinning een feit en konden de Voorster schakers na een naar verluidt zeer gezellige avond huiswaarts keren. Met 2 overwinningen op zak in de 4e klasse zit er misschien wel een kampioenschap in voor dit team.

1e team:
Het 1e team speelde de topper tegen het 1e team van VDS uit Beekbergen. Door de jaren heen is dit altijd een leuke en spannende derby geweest en dat was dit keer niet anders. Beide teams gaan voor het kampioenschap in de 2e klasse van de OSBO. Bij winst zou Voorst dus hele goede zaken doen. Helaas lukte dat niet. Al gauw keek Voorst tegen een 1-0 achterstand aan. Marcel Kraaykamp verloor van de sterke Erwin Greven. Michiel Jansen leek de stand weer gelijk te trekken voor Voorst, maar door handig spel wist zijn tegenstander Frank London met eeuwig schaak remise af te dwingen. Toen later Jeroen Nikkels ook zijn partij verloor keek Voorst zelfs tegen een 2,5-0,5 achterstand aan. De andere 5 partijen werden allen in de tijdnoodfase beslist. Gezien het feit dat 3 partijen voor Voorst gewonnen stonden nam Jacques Kuiper het remiseaanbod van zijn tegenstander aan. Een goed besluit, want zijn stelling was niet echt goed en hij had minder tijd. Vervolgens wisten Rudy Bloemhard en Jeroen Bosch op bord 1 en 2 hun partij winnend af te sluiten. Ook invaller Guido van Heuvelen wist zijn partij te winnen en zo stond Voorst ineens met 4-3 voor. Helaas verloor Henri Jansen in de tijdnoodfase zijn partij en zo werd het 4-4. Dit was na een spannende en sportieve schaakavond ook de terechte uitslag. Voor het kampioenschap in deze klasse is nog van alles mogelijk. Na 2 speelronden heeft geen enkel team beide wedsttijden kunnen winnen. Voor Voorst 1 zijn er dus ook nog genoeg kansen.