Voorst 1 begint schaakcompetitie met overwinning

VOORST. – Afgelopen week zijn de eerste OSBO-wedstrijden door de Voorster Schaakclub gespeeld. Het eerste en derde team wist te winnen, Voorst 2 heeft de 1e ronde verloren.

Pallas 2 – Voorst 1:   2½ – 5½
Na de 2e plaats van vorig seizoen gaat het eerste achttal van Voorst op jacht naar het kampioenschap in de 2e klasse. In de 1e ronde moest gespeeld worden tegen het 2e team van Pallas uit Deventer. Vorig jaar werd van dit team gewonnen, ook dit jaar was de overwinning weer voor Voorst 1. Lang ging de strijd gelijk op, de Voorster spelers wisten echter goed te verdedigen en waren in de tijdnoodfase beter. Er werd dan ook geen enkele wedstrijd verloren. Winst was er voor Jeroen Bosch van Rosenthal (weer terug bij Voorst), Michiel Jansen en Jacques Kuiper. Er werd remise gespeeld door Rudy Bloemhard, Marcel Kraaykamp, Jeroen Nikkels, Henri Jansen en Tim Haverkamp. Goed voor een ruime overwinning dus.

De Elster Toren 2 – Voorst 2:   5 – 1
Het tweede team speelde de zware uitwedstrijd in Elst tegen de Elster Toren 2. Het tweede speelt in de 3e klasse en niet degraderen is een eerste vereiste. Tegen de kampioenskandidaat uit Elst viel weinig eer te behalen. Lϋtsen Dooper en Henk Bergsma verloren al gauw materiaal en konden dat niet goed maken. Guido van Heuvelen en John de Boer speelden een goede partij, beiden kwamen echter in tijdnood en verloren daardoor. Bij Remco de Boer was het andersom. Hij stond duidelijk minder, maar zijn tegenstander had weinig speeltijd meer. Ondanks dat verloor Remco, wat veel zegt over de kracht van de tegenstander. Gelukkig wist Harry Schurink de eer te redden voor Voorst. Hij won al vroeg in de partij een stuk en wist zo overtuigend te winnen. De nederlaag was echter duidelijk, hopelijk gaat het de volgende ronde beter.

Voorst 3 – Zutphen 4:   4 – 2
Het 3e team speelde de 1e ronde een thuiswedstrijd tegen Zutphen 4. Beide teams spelen in de 4e klasse OSBO. Beide teams maakten er een spannende avond van. Lange tijd was het onduidelijk welk team ging winnen. Op bord 6 was John Eekhuis als eerste klaar. Hij speelde een goede partij. Na een goed opgebouwde stelling (de zwarte koning van de tegenstander zat vastgezet op de achtste rij) gaf John echter een toren weg. Zo ging een gewonnen stelling alsnog verloren. Later wist Voorst de achterstand echter om te buigen in een voorsprong. De tegenstander van Henk de Boer ging door de tijd heen (Henk stond toen al beter) en Remco Kempink gaf een gewonnen stelling niet meer uit handen. Cruciaal was de overwinning van Christiaan Makkink. In een partij met wisselende kansen was het Christiaan uiteindelijk die wist te winnen. Door deze overwinning was voor Dick Hoekman en Karl van ’t Hazeveld remise genoeg om de 4-2 overwinning veilig te stellen. Beiden gaven niets weg en speelden remise.

De Voorster Schaakclub kan redelijk tevreden zijn met deze resultaten. In november wordt de tweede ronde in de OSBO-competitie gespeeld.