Fokke Jonkman leidt Open Voorster Kampioenschap

Op maandag 22 maart werd de 4e ronde gespeeld van het schaaktoernooi om de Jacques van Gelder cup. De partijen waren erg interessant omdat een aantal titelkandidaten elkaar troffen.

A-poule
In de A-poule verloor Wim Willemsen zijn partij tegen Hendrik van Buren. Nadat hij vorig jaar de B-poule heeft gewonnen dreigt hij dit jaar te degraderen naar deze klasse. Doordat Wilco de Bruin Henri Jansen versloeg weet hij de aansluiting met de top te behouden. Michiel Jansen kwam tegen Marcel Kraaykamp niet verder dan remise en staat nu op 2,5 punten. De avond werd echter gemaakt door de partijen tussen de koplopers. Jeroen Bosch speelde met wit tegen Rudy Bloemhard. Tijdens het eindspel sloeg Jeroen een remiseaanbod af. Dit bleek terecht te zijn aangezien hij enkele zetten later een toren tegen een paard voor stond. Rudy Bloemhard wist het Jeroen Bosch erg ongemakkelijk te maken door met zijn dame met eeuwig schaak te dreigen. Naarmate de tijdnoot vorderde nam de spanning toe en wist Rudy remise af te dwingen. Tijdnoot speelde ook een grote rol in de kraker tussen Roel Evertse en Fokke Jonkman. Niet schakers vragen zich wel eens af hoe wij 4 uur over een partij kunnen doen. Als beide spelers elkaar het geringste foutje niet gunnen is dit misschien nog wel te weinig. Roel Evertse speelde met wit en had het meeste initiatief tijdens de partij. Tot laat op de avond bleef de stelling exact gelijk. Toen beide spelers in tijdnoot raakten werden er nog een groot aantal stukken afgeruild zodat ze allebei 1 toren behielden. Fokke Jonkman had echter nog 3 pionnen en stond daarmee gewonnen. De beslissing viel echter doordat Roel Evertse zijn bedenktijd voorbij was. Fokke had nog slechts 2 seconden op zijn eigen klok en kon als nieuwe koploper richting Kuinre. Ga naar de stand.

B-poule
In de B-poule staat Hans Gerritsen uit Laag Soeren bovenaan. Als enige heeft hij een 100 % score over 4 wedstrijden. Zijn laatste wedstrijd speelde hij een week eerder tegen Lammert de Bruin. Hij speelde geen sterke wedstrijd waardoor Hans Gerritsen gemakkelijk aan zijn 4e punt kwam. Op maandag 22 maart ging de aandacht vooral uit naar de partij tussen Ap Ketting uit Apeldoorn en Harry Schurink uit Voorst. Tijdens het middenspel was er een nauwkeurig gemanoeuvreer waarbij de spelers de dames afruilden. Harry Schurink had positioneel licht voordeel en wist een pion te winnen. In het eindspel resulteerde dit in een winnende stelling met echter weinig tijd om het af te maken. Doordat Ap Ketting eeuwig schaak kon afdwingen eindigde de partij in remise. Ga naar de stand.