Oliebollensnelschaken weer een ware happening.

Zoals gebruikelijk gebruiken we de maandag tussen kerst en oud en nieuw voor ons jaarlijkse snelschaaktoernooi. Ook dit jaar beet de jeugd weer het spits af. Om 18.00 uur begonnen 16 talenten om jeugdkampioen snelschaken van Voorst te worden. Zeven minuten per persoon per partij was natuurlijk snel, maar ondanks dat was het niveau van onze jeugdspelers goed te noemen. Tussen de partijen door was er natuurlijk tijd om oliebollen te eten. Zowel de kinderen als hun ouders wisten hier wel raad mee. Lau Bosse was favoriet, maar in de 2e ronde kreeg hij al de deksel op zijn neus. Zijn broertje Tye wist hem mat te zetten. Nu was Tye dus favoriet, maar in de volgende ronde verloor hij van de sterk spelende Wilco Ruijsch.
Ook Wilco kon het toernooi dus winnen. In de 4e ronde moest hij echter het onderspit delven tegen Sven Pronk. Na 4 ronden was Sven dus de koploper, hij had alles nog gewonnen. In de laatste ronde moest hij tegen Lau Bosse, die sterk was teruggekomen na zijn nederlaag tegen Tye. Lau wist van Sven te winnen. Dit leverde na 5 speelronden 3 koplopers op met 4 punten. Omdat er geen tijd meer was om een barrage te spelen waren er dus drie winnaars: Sven Pronk, Wilco Ruijsch en Lau Bosse. Zij hebben alledrie een leuke prijs gekregen.
De top vijf:

1 Sven Pronk 4 pnt uit 5 partijen
  Wilco Ruijsch 4 pnt uit 5 partijen
  Lau Bosse 4 pnt uit 5 partijen
4 Tye Bosse 3,5 pnt uit 5 partijen
  Daan Noordhuizen 3,5 pnt uit 5 partijen

We kunnen spreken van een leuke avond voor de jeugd waarin goed geschaakt werd door iedereen. Ik kan dan ook alleen tegen de jeugd zeggen: Ga zo door!!

Na de jeugd was het de beurt aan de senioren. Maarliefst 27 spelers deden er mee, een record. Van de topspelers waren alleen Henk Bergsma en Jeroen Nikkels afwezig. Ook deden de wat oudere jeugdspelers Lau Bosse en Timo Stibbe mee. Gevolg was dan ook dat we 7 in plaats van 6 ronden moesten spelen. Het was een spannende avond, maar al gauw bleek dat 2 spelers toch boven de rest uitstaken. Dit waren Wilco de Bruin en Rudy Bloemhard. In de 4e ronde hadden zij remise tegen elkaar gespeeld en de overige 6 ronden wisten zij allebei te winnen.
Dit betekende 2 barragepartijen van 5 minuten. Wilco wist zijn eerste partij met wit te winnen en hield vervolgens met zwart knap remise. Hierdoor werd Wilco de Bruin de winnaar.
Na afloop hield voorzitter Michiel Jansen nog een korte speech. Hij bedankte het aanwezige bestuur van de voetbalvereniging voor de prettige samenwerking en het gebruik van de kantine. Ook memoreerde hij aan het feit dat de schaakclub nog steeds een actieve en bruisende vereniging is. Vervolgens werd door Dick Hoekman de wisselbeker uitgereikt.
Zoals jullie weten heeft Dick de Geert Hoekman wisselbeker beschikbaar gesteld ter nagedachtenis aan zijn overleden broer. Het was daarom ook leuk dat er zoveel schakers meededen. Dick feliciteerde Wilco met zijn verdiende overwinning en overhandigde de beker.
De top 5:

1 Wilco de Bruin 6,5 uit 7 partijen
2 Rudy Bloemhard 6,5 uit 7 partijen
3 Tim Haverkamp 5 uit 7 partijen
  Guido van Heuvelen 5 uit 7 partijen
  Marcel Kraaykamp 5 uit 7 partijen

Tot slot nam Bart van Gerwen, voorzitter van de voetbalvereniging Voorst, nog even het woord. Hij bevestigde de goede samenwerking met de schaakclub en gaf de VSC een compliment vanwege haar goede jeugdbeleid. Ook deed hij namens de voetbalvereniging de eerste 2 rondjes in. Vervolgens werd tot in de kleine uurtjes nog gedronken op het oude jaar.