Voorster Schaakclub ongeslagen door 3e ronde OSBO

Voorst 2 – Schaakstad 7 (uitslag 4-2)
Op maandagavond 8 december speelde Voorst 2 thuis tegen Schaakstad 7 uit Apeldoorn. Tim Haverkamp speelde zoals wel vaker een erg vlotte partij. Hij wist zijn positionele voordeel optimaal te benutten en zijn tegenstander te verslaan. Ook Harry Schurink, ondanks een pion achterstand, maakte korte metten met zijn tegenstander. Een riante 2-0 voorsprong was het gevolg. Schaakstad 7 kwam echter terug. Lammert de Bruin kon twee opkomende pionnen niet weren en moest zich gewonnen geven. Christiaan Makkink ging met een pion voorsprong het eindspel in. Aangezien hij minder tijd had nam hij genoegen met het remise aanbod van zijn tegenstander. Ook Henri Jansen moest ondanks 2 pionnen voorsprong genoegen nemen met remise. Met een 3-2 tussenstand was het aan Guido van Heuvelen om de winst binnen te slepen. Maar precies op dat moment maakte hij een foutje waardoor zijn betere stelling verloren ging. Guido toonde veerkracht door in tijdnoot en met een kwaliteit achterstand een matcombinatie op te zetten. Met 3 overwinningen op rij doet Voorst 2 nog mee om de titel. En dat terwijl na de promotie van vorig jaar klasse behoud het eerste streven was.

Ons Genoegen 2 – Voorst 3 (uitslag 3-3)
Bij Voorst 3 stond het gelijke spel van vorig seizoen tegen Ons Genoegen nog vers in het geheugen. Na twee overwinningen op rij was de ambitie echter groot om dit keer het volle pond in Almen op te halen. Remco de Boer zorgde voor een grote stunt. Na een kwartier spelen zette hij Voorst al op een 1-0 voorsprong. Ook Karl van ’t Hazeveld kwam goed door de opening en wist een loper te winnen. Deze stelling wist hij beheerst uit te spelen. Doordat Harrie Saris een toren verloor kwam Ons genoegen terug tot 1-2. Daarna liep het allemaal niet zo soepel als dat de Voorsternaren gehoopt hadden. Jo Jansen verloor zijn dame en kon kort daarna opgeven. Maarten Jansen zag een paardenzet over het hoofd en verloor daardoor een toren en uiteindelijk de partij. Met een 3-2 achterstand had Dick Hoekman de moeilijke opdracht om een gelijkspel uit het vuur te slepen. Ondanks een pion achterstand wist Dick een klinkende matcombinatie op te zetten. Ondanks het teleurstellende gelijkspel is ook Voorst 3 nog ongeslagen.

Doetinchem 2 – Voorst 1 (uitslag 3-5)
Op dinsdagavond 9 december nam Voorst 1 het in een uitwedstrijd op tegen Doetinchem 2. Doetinchem had na 2 ronden 3 matchpunten, bij winst zou het 1e team hen dus passeren. Traditiegetrouw was Henk Bergsma als eerste klaar, ditmaal met een degelijke overwinning. Niet veel later zorgde Jacques Kuiper voor het 2e punt. Een pionnetje meer in het eindspel was voor Jacques voldoende voor de overwinning. Doetinchem deed echter snel weer wat terug. In een klassieke siciliaanse draak kon Jeroen Nikkels (met zwart) de witte koningsaanval niet pareren. Even later werd het 3-1 voor Voorst dankzij een overwinning van Marcel Kraaykamp. Met zijn solide spel wist hij opnieuw te winnen, waardoor hij nog steeds een honderd procent score in de OSBO heeft. Maar hiermee had Voorst de overwinning nog niet op zak. Michiel Jansen en Lûtsen Dooper wisten hun betere stelling niet in winst om te zetten, sterker nog, beide spelers verloren hun partij. Hierdoor was de stand weer gelijk: 3-3. In de tijdnoodfase moesten de partijen van Rudy Bloemhard en Wilco de Bruin de beslissing brengen. Beide spelers hadden een gewonnen eindspel op het bord staan. Ze maakten hierin geen fout en zorgden hierdoor voor een fraaie 3-5 overwinning voor Voorst. Hierdoor heeft Voorst 1 een plaats in de subtop gevonden na 3 speelronden. Een eventueel kampioensschap zit er echter alleen in als het sterke Rheden 1 ergens een steekje laat vallen.