Voorster Schaaknieuws

VOORST - Het schaakseizoen is inmiddels alweer in volle gang. In de vertrouwde clubcompetitie zijn we al zeven ronden verder. Ook tijdens de eerste twee OSBO-ronden heeft Voorst zich prima gemanifesteerd. Met de feestdagen voor de deur kijken de leden alweer uit naar het traditionele oliebollentoernooi. Ook word er volgend jaar weer een Open Voorster Kampioenschap georganiseerd. Twee competities zijn inmiddels al beeindigd, het rapidtoernooi en het thema-schaken.

Thema avonden
Op de algemene ledenvergadering is het idee ontstaan om dit seizoen twee thema avonden te organiseren. Op deze avond speelt een ieder een partij met wit en een partij met zwart. De eerste zetten zijn echter vooraf bepaald. Iedereen is ver van tevoren op de hoogte van de eerste zettenreeks en heeft dus de tijd om vooraf de stelling te bestuderen. Met deze competitie is het dus de bedoeling om de theoretische kennis van de schaaksport te vergroten.
Op de eerste thema-avond waren de volgende zetten gedwongen: 1 d4-d5 2 c4-e6 3 Pc3-Pf6
4 Lg5-Le7 5 Pf3-h6 6 Lxf6-Lxf6 7 e3-0-0 8 Dc2- Zwart speelt verder. Als u op de hoogte bent van de schaaksport zult u dit misschien herkennen als het damegambiet – orthodoxe verdediging. Als het voor u te moeilijk is moet u zich misschien wenden tot Jeroen Nikkels, Harry Schurink, Jo Jansen of Dick Hoekman. Zij wisten hun beide partijen te winnen. Op de tweede maandagavond waren de volgende zetten verplicht. 1 e4-c5 2 Pf3-Pc5 3 d4-cxd4 4 Pxd4-Pf6 5 Pc3-e5 6 wit speelt verder. Deze opening staat in de boeken als Siciliaans – Sveshnikov variant. Al na enkele zetten was er door de zaal een grote veelzijdigheid aan voortzettingen. Dit kwam niet alleen doordat het Siciliaans vele varianten kent. Wanneer de partijen slecht worden voorbereid toont iedere schaker zijn eigen gebrek. Van de koplopers scoorde Harry Schurink het beste. Hij speelde remise tegen Guido van Heuvelen en won van Michiel Jansen. Met 3,5 uit 4 mag hij zich de eerste kampioen van het thema-schaken noemen. Harry Schurink geeft al jaren les aan de jeugd, dat belooft wat voor de toekomst.

Rapidcompetitie
Evenals andere jaren is ook dit jaar weer een rapidcompetitie gehouden. Er werden 9 ronden gespeeld over 3 avonden. Elke speler had 20 minuten per persoon per partij. Mede door de afwezigheid van titelverdediger Wilco de Bruin werd het een spannend toernooi. Na 2 speelavonden (6 ronden) waren er 3 koplopers: Fred Corpeleijn, Jeroen Nikkels en Michiel Jansen. Alle drie hadden 5 punten en onderling hadden ze al remise tegen elkaar gespeeld.
De laatste speelavond zou dus beslissend worden. Winnen ze alle 3 hun laatste partijen en wordt het beslist op weerstandspunten, of kunnen outsiders als Guido van Heuvelen, Henri Jansen of Lûtsen Dooper nog invloed op de eindstand uitoefenen. Dit laatste bleek niet het geval. Alle 3 spelers wisten op de laatste speelavond hun laatste 3 partijen ook te winnen.
Met een uitstekende score van 8 uit 9 waren deze 3 spelers verreweg het beste en verdienden zij eigenlijk allen de eerste prijs. Na het bekijken van de weerstandspunten bleek Jeroen Nikkels het beste te zijn. Van de 3 spelers had hij de meeste weerstandspunten en dus het zwaarste programma. Sneu voor Fred Corpeleijn (2e ) en Michiel Jansen (3e), maar zo zijn de regels nu eenmaal vastgesteld.