Voorster Schaakclub speelt 5e ronde OSBO

Voorst 1 – de Toren 3 ( uitslag 2,5-3,5)
Op maandagavond 10 januari ontving Voorst 1 de schakers van de Toren 3 uit Arnhem. Dit was een heuse topwedstrijd. Beide teams hadden de vier voorgaande ronden gewonnen en deelden de eerste plaats. De schakers uit Arnhem wisten de score te openen. Fred Corpeleijn verloor in het middenspel 2 pionnen en kon daardoor in het eindspel geen vuist meer maken. Ook Jeroen Nikkels stond in de opening onder grote druk. Hij moest de gehele partij verdedigen en kwam dan ook niet verder dan remise. Henk Bergsma wist gelijk te scoren. Met een positioneel sterkere stelling en veel tijdvoordeel wist hij zijn tegenstander te verslaan. Michiel Jansen had in een behoudende partij de gehele tijd het initiatief. Met een paardoffer op g3 speelde hij een winnende combinatie waardoor Voorst op voorsprong kwam. Lang genieten van deze voorsprong kon Voorst echter niet. Guido van Heuvelen verloor in het middenspel 3 pionnen. Hierna kon hij nog lang verdedigen maar een nederlaag was onvermijdelijk. De partij van Tim Haverkamp moest de beslissing brengen. Tim speelde een sterke partij en wist 2 pionnen van zijn tegenstander te winnen. Zijn tegenstander verdedigde echter sterk. Doordat Tim zijn dame teveel op de aanval was gericht kon hij een matcombinatie van zijn tegenstander niet voorkomen. Met deze overwinning doet de Toren wellicht een gooi naar het kampioenschap. Voor Voorst 1 is het even slikken en weer doorgaan.

Lochem 2 – Voorst 2 (uitslag 2,5-3,5)
Voorst 2 reisde dezelfde avond af naar Lochem. Na 2 klinkende 6-0 overwinningen was het vertrouwen in het 2e team groot. Henri Jansen en Lûtsen Dooper speelden beiden erg sterk en wisten allebei snel te winnen. Om 22.00 uur was de tussenstand reeds 0-2 voor Voorst. De standen op de vier resterende borden waren echter minder rooskleurig. Remco de Boer verloor zijn dame en daarmee ook de partij. Harry Schurink verloor een pion. Zijn tegenstander wist dit volledig uit te buiten en de stand op 2-2 te brengen. Lammert de Bruin stond positioneel iets minder en had minder tijd op de klok. Toch nam zijn tegenstander genoegen met remise. Christiaan Makkink stond ook de gehele partij iets minder. In het eindspel maakte zijn tegenstander echter een foutje waardoor Christiaan als nog de partij naar zich toe wist te trekken. Hierdoor behaalde Voorst 2, zij het niet overtuigend, de 3e overwinning op rij.

De Zeven Pionnen 3 – Voorst 3 (uitslag 3,5-2,5)
Voorst 3 reisde dinsdagavond 11 januari af naar Epe om het op te nemen tegen de schakers van de zeven pionnen. Na de nederlaag tegen Caissa een goed moment om er fris tegenaan te gaan, aangezien de zeven pionnen ook laag op de ranglijst staat. Jo Jansen verkeek zich op een afruil waardoor hij een loper verloor. Zijn tegenstander maakte geen fouten en wist de partij te winnen. Ook John Eekhuis verloor in de opening een stuk. Zijn tegenstander maakte wel een blunder waardoor John terug kon komen. Uiteindelijk wist hij zelfs te winnen. Harrie Saris speelde een spannende gelijkopgaande partij die in remise eindigde. Ook de partij van Karl van ’t Hazeveld leek lange tijd in remise te eindigen. In het eindspel wist Karl zijn betere koningsstelling te benutten. Hierdoor won hij 2 pionnen van zijn tegenstander en kon één van zijn eigen pionnen promoveren. Hanny kempink verloor ook een stuk. Zij wist echter te voorkomen dat de loper van haar tegenstander in het spel kwam. Hierdoor wist ze lang stand te houden. Maar uiteindelijk moest ze de partij, mede door tijdnoot, opgeven. De laatste partij van Maarten Jansen moest dus de beslissing brengen. In een goed gespeelde opening verzuimde Maarten de partij te winnen. In plaats daarvan verloor hij zijn paard waardoor hij een verloren wedstrijd speelde. Het 3e team heeft dit seizoen nog één kans op een overwinning.