Voorster Schaakclub sluit kalenderjaar gezellig af

Voorst.- Aan het einde van het jaar is een mooi moment om de balans op te maken. In het geval van de Voorster Schaakclub gaat het om een tussenbalans. De rapid- en snelschaakcompetitie zijn inmiddels beslist. De clubcompetitie is met 14 ronden nog niet op de helft. Wanneer u dit leest is het Open Voorster Kampioenschap net begonnen. Kortom de activiteiten blijven in volle gang. En ook u bent in 2003 van harte welkom op onze schaakclub.

Interne clubcompetitie:
In de clubcompetitie staat Michiel Jansen aan de leiding. Aangezien hij de afgelopen 3 jaar kampioen werd is dit geen grote verrassing. Toch zijn er nog een aantal personen die absoluut nog meedoen om de titel. Fred Corpeleijn, Henk Bergsma en Jeroen Nikkels zijn geduchte concurenten. Ook nieuwkomer Lūtsen Dooper laat duidelijk zien een versterking voor de club te zijn. Remco de Boer staat met de 6e plaats verrassend hoog. Vorig jaar eindigde hij nog 21e in de eindstand. Jo Jansen die vorig jaar nog verraste met een 6e plaats lijkt weer terug op het niveau van al die jaren daarvoor. Zoals altijd zijn de schakers in de middenmoot erg aan elkaar gewaagd. Maar ook de ondersten van de lijst weten hun puntjes dit seizoen mee te pikken. De tussenstand naar 14 ronden is hier te vinden.

Snelschaakkampioenschap:
De laatste maandag van het jaar houd de V.S.C. haar traditionele snelschaakkampioenschap.
Dit kampioensschap staat ook wel bekend als het oliebollentoernooi. Om 18.00 uur begon de jeugd aan hun snelschaaktoernooi. In de korte partijtjes van slechts 7 min. per persoon was Lau Bossche de sterkste. Hij wist alle 5 de partijen te winnen. De allerjongsten van de V.S.C. krijgen momenteel alleen nog les. Voor hen was er een aangepast programma. Spelenderwijs worden zij wegwijs gemaakt in de regels van het Schaakspel.

Bij de senioren wist Wilco de Bruin zijn titel van vorig jaar te prolongeren. Hij behaalde 5 punten uit 6 wedstrijden. Alleen tegen Henri Jansen en Jeroen Nikkels moest hij genoegen nemen met remise. Snelschaken is altijd aanleiding voor enige hilariteit omdat door de grote tijdsdruk de meest domme zetten worden gespeeld. Toch is het geen toeval dat het altijd dezelfde zijn die hoog eindigen. Na afloop van het schaken was er de prijsuitreiking. Hierbij mocht Wilco de Bruin ook nog de prijs van beste rapidschaker in ontvangst nemen. Hierna bleef het tot in de kleine uurtjes nog gezellig in de kantine.