Goede prestaties jeugdig talent en eerste team Voorster Schaakclub

Voorst.- In dit weekblad (Voorster Nieuws) kunt u de prestaties van de Voorster Schaakclub in de OSBO competitie volgen. Afgelopen week speelde het 1ste team haar tweede ronde, en trad ons jeugdteam aan tijdens een competitie middag van 5 rondes.

OSBO competitie jeugd
De V.S.C. is wekelijks actief in het lesgeven aan onze jeugdleden. Naast de theoretische kennis is het voor de kinderen erg belangrijk schaakervaring op te doen. Wij zijn er als kleine vereniging dan ook trots op dat we dit seizoen met een team van 4 schakers meedoen in de D-poule van de OSBO afd. Noord (t/m 12 jaar). Op zaterdag 16 november heeft Voorst D competitie geschaakt in Apeldoorn. De jongens en meisjes die hebben geschaakt namens Voorst zijn: Lau Bosse, Tije Bosse, Eva Bergsma en Eline Albers. De eerste ronde wisten ze met 3 –1 te winnen van Schaakmaat D 3. Dit bleek zeker geen toeval te zijn aangezien de tweede ronde met 2,5 – 1,5 gewonnen werd van Zutphen D 1. Door deze keurige start moesten ze het in de derde ronde opnemen tegen de koploper, Pallas D 1. Ondanks goede tegenstand op alle vier de borden ging deze ronde met 4 –0 verloren. De ronde daarop wisten de Voorster jongens en meisjes knap gelijk te spelen tegen de nummer 2, Meppel D 1. De laatste ronde werd met 3 – 1 verloren van Z.S.G. D 1. Voorst is hiermee in een poule van 13 teams op een keurige 8ste plaats geëindigd. Alle vier de jeugdleden hebben keurig gespeeld en konden met opgeheven hoofd weer terug naar Voorst. Tije wist van zijn 5 partijen er zelfs 4 te winnen. Lau haalde een score van 2,5- en Eva een score van 2 punten. Eline die nog niet zo lang schaakt wist ondanks haar knap gespeelde partijen nog geen overwinning te behalen.

Schaaktraining
Iedere maandagavond kunnen de jeugdleden vanaf 18.30 uur schaaktraining volgen. Alle jeugdleden maken hier dankbaar gebruik van. Er wordt een trainingsmethode in verschillende stappen gevolgd. Beginnende schakers worden in de eerste stap de grondbeginselen van het schaakspel bijgebracht. De daaropvolgende stappen worden steeds iets moeilijker. De Voorster Schaakclub verzorgt lessen waarbij persoonlijke begeleiding voorop staat. Het doorlopen van een stap duurt ongeveer een seizoen en wordt afgesloten met een examen en diploma. Als de jeugdspelers oud genoeg zijn kunnen ze, om nog meer ervaring op te doen, meespelen in de senioren competitie. Ze spelen dan met een aangepast speeltempo zodat het niet te laat voor ze wordt. Voor meer informatie over het jeugdschaken in Voorst kun je contact opnemen met de jeugdleider Guido van Heuvelen tel. 0575-503700

O.P.C. 1 – Voorst 1 (uitslag 2 – 4)
Op donderdagavond 21 november ging Voorst 1 op bezoek bij O.P.C. in Oosterbeek. Henk Bergsma speelde een vlotte remise. Tim Haverkamp wist kort daarna Voorst op voorsprong te zetten. Een pion voorsprong in de opening wist hij op degelijke wijze verder uit te buitten. Hierna bleef de score lange tijd stilstaan aangezien de andere partijen duidelijk langer duurden. Lûtsen Dooper wist als eerste de score weer op te voeren. In het eindspel wist hij op mooie wijze een “vrij pion” te creëren waardoor deze kon promoveren. Kort daarna wist ook Michiel Jansen zijn partij, via een mooie aanval op de koningsstelling, te winnen. Hierdoor was met een tussenstand van 0,5 – 3,5 de teamzege al zeker. Jeroen Nikkels speelde met zwart een erg lastige partij. De gehele partij stond zijn tegenstander beter. Jeroen wist het zijn tegenstander dusdanig lastig te maken dat hij met remise genoegen nam. Ondanks een gelijkopgaande partij nam de tegenstander van Guido van Heuvelen geen genoegen met remise. In een uiterst spannend eindspel met tijdnood bij beide spelers ging Guido strijdend ten onder.