Voorster Schaaknieuws

Interne competitie
Voorst-Om de strijd van het clubkampioenschap zijn inmiddels 8 ronden gespeeld. Lūtsen Dooper voert de ranglijst aan. Hij is dit jaar nieuw bij de V.S.C. en laat duidelijk zien een versterking te zijn. Helemaal onbekend was hij niet aangezien hij vorig seizoen kampioen werd in de B-poule van het Open Voorster Kampioenschap. Daarvoor heeft hij jaren geschaakt bij de niet meer actieve Brummense Schaakclub. Met 4 overwinningen en 2 remises is zijn koppositie dik verdiend. Zijn gewonnen partijen tegen Henk Bergsma en Jeroen Nikkels tonen een goede vorm aan. De namen die je er kunt verwachten hebben inmiddels allemaal hun stekkie gevonden in de top 5 van het klassement. Aangezien het seizoen nog lang is en de verschillen nog klein zijn is er absoluut nog niks beslist. De top 10 ziet er als volgt uit:
1 Lūtsen Dooper 304,83 pnt, 2 Jeroen Nikkels 291 pnt, 3 Michiel Jansen 280,67 pnt, 4 Fred Corpelijen 242,67 pnt, 5 Henk Bergsma 240,33 pnt, 6 Remco de Boer 228 pnt, 7 Remco Kempink 224 pnt, 8 Harry Schurink 211 pnt, 9 Wilco de Bruin 201,50 pnt, 10 Guido van Heuvelen 188 pnt.

Rapid competitie
Op maandagavond 4 november hebben we de vierde t/m de zesde ronde van de rapid competitie gespeeld. Wilco de Bruin staat ook na 6 ronden aan de leiding. Hij leed echter wel zijn eerste puntverlies doordat hij tegen Lūtsen Dooper en Tim Haverkamp genoegen moest nemen met remise. Henri Jansen had een sterke avond en wist al zijn drie parijen, tegen Henk Bergsma, Harrie Saris en Fred Corpelijen, knap te winnen. Hij staat nu gelijk in punten met Wilco de Bruin. Michiel Jansen en Henk Bergsma hadden beide 2,5 uit 3, maar zijn naar 2 nederlagen uit de top weggevallen. Maandag 2 december worden de drie laatste beslissende ronden gespeeld. Stand na 6 ronden:
1 Wilco de Bruijn 5 pnt, 2 Henri Jansen 5 pnt, 3 Lūtsen Dooper 4,5 pnt, 4 Fred Corpelijen 4 pnt, 5 Tim Haverkamp 4 pnt, 6 Jeroen Nikkels 4 pnt, 7 Michiel Jansen 3,5 pnt, 8 Remco Kempink 3,5 pnt.

Bij een gelijk aantal punten treden de weerstandspunten in werking. Dit is het totaal aantal punten behaald door je tegenstanders. Dus met een hoger aantal weerstandspunten heb je simpelweg tegen sterkere tegenstanders geschaakt.