Jeroen Bosch wint Open Voorster Kampioenschap

VOORST.- Op maandag 13 mei j.l. vond er de laatste ronde plaats van het Open Voorster Kampioenschap, het schaaktoernooi dat jaarlijks vele schakers uit de regio trekt. Ook dit jaar was de organisatie weer dik tevreden over het toernooi, bijna 50 schakers schreven zich in en de gezelligheid tussen hen was altijd optimaal. Die gezelligheid zorgde dus voor een lekkere ontspannen sfeer binnen het toernooi. De laatste ronde was de spanning echter te snijden, in de sportieve zin van het woord dan wel. In beide poules waren er nog vier kanshebbers om bovenaan te eindigen. Er werd tot de laatste seconde gestreden om de Jaques van Gelder Cup.

A-poule
In de A-poule maakte tweevoudig kampioen Fokke Jonkman nog kans op de titel evenals Jeroen Bosch die het toernooi ook al eens won. Naast hen waren Rudy Bloemhard en Fabian Stevens nog kanshebbers voor de cup. Fabian debuteerde dit jaar in de A-poule en wist menig schaker te verrassen door zo hoog te staan. Maar helaas voor Fabian verloor hij van Jeroen Bosch, waardoor Jeroen een heel sterk uitgangspunt had gecreëerd voor de titel. De wedstrijd tussen Fokke Jonkman en Rudy Bloemhard moest de doorslag geven. En dat duurde nogal even, de strijd ging gelijk op maar toen beiden in tijdnood kwamen werd het spannend. Na een serie hele snelle zetten achter elkaar was het Fokke Jonkman die door zijn tijd heen ging. Tot opluchting van Rudy natuurlijk, hij had namelijk nog slechts 5 seconden op het display van de klok staan. Hierdoor schoof Rudy door naar de tweede plaats in het eindklassement en zakte Fokke naar de derde plek. Doordat Rudy had gewonnen was Jeroen de enige die 5 uit 6 had gehaald en dus de cup mee naar huis mocht nemen. Onderin de A-poule streed men tegen degradatie uit de A-poule naar de B-poule. Helaas wisten Henri Jansen en Lammert de Bruin niet genoeg punten te halen en degradeerden dus uit de A-poule.

B-poule
Ook in de B-poule waren er nog vier schakers die konden winnen, hier streed men juist voor promotie naar de A-poule. Lutsen Dooper, Christiaan Makkink, Tim Haverkamp en Wouter Hendriks waren degenen die het uit moesten vechten. Wouter Hendriks moest spelen tegen Tim Haverkamp. Beide boden goed weerstand tegen elkaar maar kwamen niet verder dan een remise. Voor Wouter was de promotie toen al bijna zeker, maar of hij daadwerkelijk de eerste zou blijven in de B-poule hing af van die andere partij. Die ging tussen Lutsen Dooper en Christiaan Makkink. Ook deze partij duurde nagenoeg tot het einde. Christiaan had in de partij een pion tegen loper geruild om zo de koningsvleugel open te breken. Alleen kwam zijn aanval net niet door, gevolg was daarna dat hij langzaam weggedrukt werd. Uiteindelijk wist Lutsen te promoveren en moest Christiaan hem opgeven. Door zijn overwinning behaalde Lutsen de eerste plaats voor Wouter, beide hadden evenveel matchpunten maar Lutsen had een half weestandspuntje meer. Niettemin mogen beide heren het volgend jaar gaan proberen in de A-poule. Harry Schurink wist de derde plek nog af te nemen van Tim Haverkamp. Harry wist te winnen van John Eekhuis en verdrong hierdoor Tim van de derde plaats met een weerstandspunt verschil.

Geslaagd toernooi
Het toernooi was evenals voorgaande jaren een enorm succes. Af en toe werd er tussen de schakers even gegrapt en gelachen terwijl ze enkele minuten later weer diep in gedachten verzonken waren achter hun borden. Aan de bar werd uiteraard ook veel gelachen en nagepraat over de partijen van die avond of over de zaken die in het leven zoal gebeuren . Al met al was het dus weer gezelligheid ten top de afgelopen maanden in de voetbal kantine van de Voetbal Vereniging Voorst. Het toernooi zit er voor dit jaar weer op, voor alle uitslagen en standen kunt u hier terecht.