5e ronde Open Voorster Kampioenschap

VOORST.- Op maandag 15 april jongstleden werd er de vijfde ronde, van de in totaal zes, gespeeld van het Open Voorster Kampioenschap. Op deze schaakavond werd het pas echt duidelijk wie er nog kans maken op de Jacques van Gelder Cup. Na deze vijfde ronde zijn er nog slechts vier schakers over die de beker kunnen winnen. In de A-poule werden alle wedstrijden gespeeld, in de B-poule moeten nog diverse partijen gespeeld worden ten tijde van dit schrijven.

A-poule
In de vijfde ronde vielen er dus rake klappen in de A-poule met als resultaat dat er nog maar vier schakers in aanmerking kunnen komen voor de titel. Eén van hen is de voormalig kampioen Fokke Jonkman, hij staat nu eerste in de stand voor de titel. Hij wist in de vijfde ronde niet verder te komen dan een remise tegen Jeroen Bosch. Jeroen staat op evenveel punten als Fokke maar heeft minder weerstandspunten en staat dus tweede in de stand om de cup. Beide schakers hebben vier punten uit vijf wedstrijden gehaald. Een half puntje achter deze heren staan Fabian Stevens en Rudy Bloemhard. Fabian wist van Jeroen Nikkels te winnen die eveneens nog in strijd was om de titel maar nu dus heeft moeten afhaken. Rudy wist te winnen van Ruud Winkel. De indeling van de laatste ronde ziet er voor de top als volgt uit. Fokke Jonkman tegen Rudy Bloemhard en Jeroen Bosch Fabian Stevens, de top vier dus tegen elkaar. Hetgeen inhoudt dat de nummer vijf op de ranking, Jeroen Nikkels, niet meer kan winnen omdat hij al een punt achterstaat op de eerste twee. Ook titelverdediger Michiel Jansen staat een vol punt achter op Fokke en Jeroen en is dus uitgeschakeld voor de strijd om de titel. Onder aan de lijst wordt het ook spannend Ed Sander, Roely Vos, Henri Jansen en Lammert de Bruin moeten alle zeilen bij zetten om niet te degraderen naar de B-poule.
Het gaat dus erg spannend worden op 13 mei zowel boven aan de lijst als onder in de lijst.

Voor alle uitslagen en standen kunt u hier terecht.