5e ronde OSBO Voorster Schaakclub

VOORST.- Op maandag 4 en dinsdag 5 februari jongstleden moest de Voorster Schaakclub weer aantreden voor de OSBO-wedstrijden. Het OSBO seizoen zit nu zo'n beetje in zijn beslissende fase als het gaat om de promotie en degradatiekansen van enkele teams. Nu werd de vijfde ronde gespeeld van de in totaal zeven die de drie teams van de Voorster Schaakclub moeten afwikkelen. Met name voor het eerste team zou het een belangrijke wedstrijd worden om klasse behoud te kunnen halen.

De Cirkel - Voorst 1 (uitslag 5-3)
Zoals gezegd zou dit een belangrijke wedstrijd zijn voor het eerste team van de Voorster Schaakclub. Evenals de De Cirkel staat het team van de Voorsternaren laag in het klassement en zou er met winst misschien nog klasse behoud kunnen worden behaald. Men moest dus vol aan de bak op 5 februari. Het begon goed voor de Voorsternaren, Henk Bergsma wist een paar pionnetjes te roven bij zijn tegenstander. Zodoende drukte hij zijn tegenstander langzaam weg waarna deze moest opgeven. Al vrij vlot kwam de De Cirkel weer langszij, Harry Schurink kwam een stuk achter te staan welke hij niet meer goed kon maken. Hij moest uiteindelijk opgeven evenals Henri Jansen. Hij kwam in het centrum pionnen te kort waardoor zijn tegenstander daar vrij spel kon spelen met zijn pionnen. Uiteindelijk kwam Henri zo vast te staan dat het een uitzichtloze situatie aan het worden was. Lammert de Bruin trok de stand weer gelijk naar 2-2. Hij had een mooie vrij pion gecreëerd waarmee hij wist te promoveren en daarmee een dame nam. Toen besloot zijn tegenstander de partij maar op te geven. Tim Haverkamp debuteerde in het eerste team en speelde een goede partij maar raakte gaandeweg wat pionnetjes kwijt wat hem uiteindelijk de partij kostte. Voor de tweede maal wist de Voorster Schaakclub weer langszij te komen. Michiel Jansen was al vanaf de opening aan de betere hand. Hij wist de druk goed op zijn tegenstander te houden en zo de partij te winnen. Toen werd het spannend, Guido van Heuvelen en Jeroen Nikkels kwamen beiden in tijdnood te zitten evenals hun tegenstanders. Beide schakers hadden goed gespeeld maar in de tijdnoodfase kwamen ze net iets te kort. Hierdoor ging de overwinning naar De Cirkel en lijkt de degradatie voor de Voorster Schaakclub onafwendbaar. Met nog twee ronden te gaan moet er een klein wondertje gebeuren om degradatie te ontlopen.

Voorst 2 - Rokade 2 (uitslag 3,5-2,5)
Het tweede team van de Voorster Schaakclub mocht thuis het tweede team van de Rokade ontvangen. Het tweede team speelde lange tijd mee voor promotie maar verloor in de vierde ronde van Schaakstad waardoor deze kansen voorbij lijken te zijn. Het tweede team kwam wat moeilijk uit de verf. Remco Kempink speelde een gelijk opgaande partij waarin nauwelijks een doorbraak leek te komen. Die doorbraak kwam uiteindelijk niet waardoor men het op een remise hield. Christiaan Makkink kwam vrij snel al een toren achter te staan en kon dit niet meer goed maken en moest dus de partij opgeven. Remco de Boer bracht beide partijen weer in evenwicht. Hij wist wat stukken van het bord te spelen en met wat meer kwaliteit de partij naar zich toe te trekken. Harrie Saris en Karl van 't Hazeveld speelden beide een goede partij maar konden evenals Remco geen doorbraak forceren. Beide hielden daarom op een remise. Met een stand van 2,5-2,5 was er nog een speler bezig. Dick Hoekman stond al wat kwaliteit voor maar toen deze ook nog eens de dame weggaf was de buit voor Dick en de rest van het tweede team binnen. Door deze overwinning blijft het tweede team goed meedraaien in het klassement.

Ons Genoegen 2 - Voorst 3 (uitslag 3,5-2,5)
Het derde team moest afreizen naar het clubhuis van Ons Genoegen. Het derde team van de Voorsternaren presteert goed dit jaar en staat dan ook lekker stevig in de middenmoot. Henk de Boer bracht de Voorsternaren op voorsprong. Hij speelde een goede partij en had het heft de hele tijd in zijn handen. Hij wist de partij uiteindelijk dan ook te winnen. John Eekhuis raakte halverwege een pionnetje kwijt wat hem uiteindelijk de partij kostte. En Voorst kwam nog verder achter te staan toen Henk Jansen verloor. Hij stond aanvankelijk voor maar kwam ineens verrassend achter te staan en kon toen de partij wel opgeven. En het werd 3-1 voor Ons Genoegen toen ook Hannie Kempink verloor, ze had een slechte opening waardoor ze de hele partij eigenlijk achter de feiten aan liep. Jo Jansen wist de Voorsternaren weer wat terug te brengen in de strijd. Hij wist een kwaliteit te winnen en uiteindelijk de partij te winnen op tijdwinst. Een gelijkspel was theoretisch nog mogelijk maar Maarten Jansen stond in het eindspel twee pionnetjes achter en wist er niet meer dan een remise uit te slepen. Zodoende ging men met een verlies weer terug naar Voorst om zich weer voor te bereiden op de volgende wedstrijd.