2e Ronde Open Voorster Kampioenschap

VOORST.- Op maandag 21 januari j.l. vond de tweede ronde plaats van het Open Voorster Kampioenschap. Dit succesvolle schaaktoernooi dat door de Voorster Schaakclub wordt georganiseerd is weer goed bezocht. Met 48 deelnemers is het een evenaring van vorig jaar. De eerste ronde vond plaats op 17 december, maar in de tweede ronde werd het al duidelijker wie er dit jaar om de Jacques van Gelder Cup gaan strijden. Op maandag 18 februari wordt de derde ronde gespeeld om deze cup.

Poule A
In de A-poule is het Michiel Jansen die zijn titel moet verdedigen, geen gemakkelijke opgave is gebleken in het verleden. Vanaf 1994 is er elk jaar een andere schaker kampioen geworden. Alleen Peter Meyboom en Theo Visschedijk wisten in het verleden hun titel te prolongeren. Beide wisten het toernooi drie maal te winnen, Fokke Jonkman heeft het toernooi twee maal gewonnen en doet dit jaar ook weer mee voor de titel. Tot op heden is Michiel Jansen toch weer een grote kanshebber op de titel. Zowel de eerste als de tweede ronde wist hij te winnen. Slechts een schaker wist hetzelfde te bereiken te weten Jeroen Nikkels. Zij worden op een half puntje gevolgd door Fokke Jonkman, Henk Bergsma, Ruud Winkel, Jeroen Bosch en Hans Roeloffs. In de derde ronde kunnen er hele belangrijke punten behaald worden. Michiel dan tegen Jeroen en Henk Bergsma moet tegen Ruud Winkel. Het klassement kan dus helemaal omgegooid worden in de derde ronde. Onder aan de lijst in de A-poule strijdt men tegen degradatie naar de B-poule. Er zijn nog drie schakers met nul punten uit twee wedstrijden te weten Stef Boog, Lammert de Bruin en Henri Jansen. Voor hen is de derde ronde dus ook uitermate belangrijke om nog van de laatste plaats af te komen.

Poule B
In de B-poule strijdt men voor promotie naar de A-poule. De B-poule telt dit jaar 30 schakers, het zal dus spannend worden aan het eind van het toernooi. Er zijn nog vier schakers die ongeslagen zijn te weten Wouter Hendriks, Lutsen Dooper, Karl van 't Hazeveld en Gerrit Nikkels. Hier wordt het in de derde ronde ook spannend. Wouter moet namelijk tegen Karl en Lutsen tegen Gerrit. Ook hier worden er in de derde ronde belangrijke punten gewonnen en verloren. Deze vier schakers worden op een halve punt gevolgd door acht andere schakers. Er zijn dus nog genoeg kanshebbers voor de promotie. Uiteraard wordt u via dit weekblad op de hoogte gehouden van de verrichtingen van de schakers. Tevens kunt u alle uitslagen terug vinden op deze pagina.