Michiel Jansen wint rapid competitie Voorster Schaakclub

VOORST.- Het schaakseizoen is in volle gang op dit moment, zo ook dus voor de Voorster Schaakclub. Tussen de twee externe toernooien die de Voorster Schaakclub elk jaar organiseert, het Lichtweek toernooi en het Open Voorster Kampioenschap, vond er de laatste weken de interne rapid competitie plaats. Deze rapid competitie werd dit jaar gewonnen door Michiel Jansen.

Rapid competitie
Zoals elk seizoen vond er dus dit jaar ook weer de interne rapid competitie plaats. In deze competitie streden dit jaar 25 leden van de Voorster Schaakclub. De interne rapid competitie bestond ook dit jaar uit negen speelronden verdeelt over drie avonden. Voor elke partij hadden de schakers 20 minuten per persoon per partij. Voor velen is deze 20 minuten erg krap, normaliter speelt men twee uur per persoon per partij. Dus in de rapid competitie is het snel denken en soms ook op de gok spelen om niet al te veel tijd te verliezen. In vogelvlucht verliep de rapid competitie van het seizoen 2001-2002 als volgt. Na de eerste drie ronden was Harry Schurink de enige die de volle 100% aan punten haalde. Hij werd gevolgd door vier andere schakers te weten Michiel Jansen, Wilco de Bruin, Lammert de Bruin en Remco Kempink. Zij hadden allen een score van 2,5 uit drie. Na de tweede avond van rapid competitie was er nog maar een koploper overgebleven namelijk Michiel Jansen met 5,5 punt uit zes wedstrijden. Wilco de Bruin en Jeroen Nikkels volgde Michiel op een half puntje. Deze stand gaf al aan dat het een spannende strijd zou gaan worden de laatste speelavond. En dat gebeurde ook. De titel verdediger van vorig Wilco de Bruin wist van de koploper te winnen in de zevende ronde terwijl Jeroen Nikkels van Harry Schurink wist te winnen. Dit gooide het hele klassement boven aan de lijst om. Maar in de achtste ronde gaat Wilco de Bruin ook ten onder. Henk Bergsma een heel belangrijk punt van Wilco af te nemen. Hierdoor kwamen zowel Michiel als Jeroen weer op gelijke hoogte te staan met Wilco. Allen hadden ze nu zes punten uit acht wedstrijden, het zou dus aankomen op de negende en beslissende ronde. Alle drie de schakers wisten te winnen in de laatste ronde waardoor ze allen met zeven uit negen eindigde. Toen werd het dus rekenen met weerstandspunten en SB-punten. Uiteindelijk bleek Michiel een half SB-puntje meer te hebben als Wilco wat hem de overwinning bracht. Jeroen kwam bijna twee SB-punten te kort op Michiel. Debutant Tim Haverkamp werd knap vierde achter Jeroen gevolgd Henk Bergsma die de vijfde plaats voor zich op eiste. Al met al waren het weer een paar gezellige schaakavonden. Voor de complete uitslagen en standen van zowel de interne competitie, rapid competitie als de OSBO-wedstrijden kunt u vinden op deze website.