Michiel Jansen wint Open Voorster Kampioenschap

VOORST.- Op maandag 14 mei j.l. werd de zesde en tevens laatste ronde gespeeld om het Open Voorster Kampioenschap, het schaaktoernooi dat jaarlijks door de Voorster Schaakclub wordt georganiseerd. In de laatste ronde moesten er zowel in A- als B-Poule de beslissingen vallen. Uiteindelijk was het Michiel Jansen die de Jaques van Gelder cup in ontvangst mocht nemen en waren het Lammert de Bruin en Hans Roeloffs die de promotie vanuit de B-Poule naar de A-Poule wisten behalen.

A-poule
Voor aanvang van de laatste ronde waren er nog vijf spelers die aanspraak konden maken op de titel. Michiel Jansen, Erwin Greven, Jeroen Nikkels, Eric Goedhart en Theo Visschedijk. Michiel en Erwin stonden voor aanvang een half puntje boven de andere drie spelers. Erwin moest het opnemen tegen Theo Visschedijk en wist te winnen, hierdoor kwam hij op vijf punten te staan uit zes wedstrijden. Michiel won eveneens, hij won van Eric Goedhart en bereikte daarmee dezelfde score als Erwin. Doordat Erwin en Michiel hadden gewonnen kon Jeroen geen aanspraak meer doen op de titel, hij wist te winnen van Stef Boog en eindigde daarmee op de derde plek. Michiel bleek uiteindelijk de winnaar te zijn met een kwart SB punt meer als Erwin. Titelverdediger Fokke Jonkman eindigde op de vierde plaats met vier punten uit zes wedstrijden. De Jaques van Gelder cup blijft dit jaar dus in Voorst tot genoegen van menig Voorsternaar, maar volgend jaar zal er wederom fel om de cup gestreden worden. Voor Michiel was dit de eerste keer dat hij het Open Voorster Kampioenschap heeft gewonnen. Peter Meyboom en Theo Visschedijk, de laatst genoemde eindigde als zesde, wisten beiden het toernooi drie keer te winnen in het verleden.

B-Poule
Ook in de B-Poule was er succes te behalen voor de Voorster Schaakclub, de nummers één en twee zullen promoveren naar de A-Poule voor de volgende editie van het toernooi. Na de vijfde ronde kon Lammert de Bruin de promotie al in zijn zak steken. Hij had een voorsprong van 53 punten op de nummer drie bij aanvang van de zesde ronde terwijl er maximaal 50 punten te scoren viel. De enige die Lammert nog van de eerste plaats kon weerhouden was Jos Koers. In de zesde ronde moesten ze het tegen elkaar opnemen maar verder dan een remise kwamen de heren niet. Hierdoor behield Lammert zijn eerste plaats met 286 punten, Jos liep door deze remise de promotie net misen eindigde als derde. De nummer drie uit de lijst Hans Roeloffs wist namelijk te winnen van Henk van Zandwijk en daarmee de tweede plaats van Jos af te nemen. Lammert en Hans promoveren dus naar de A-poule en gaan daar de plaatsen innemen van Jan Bron en Roely Vos, zij eindigden op de laatste twee plaatsen in de A-poule en zullen dus volgend jaar deelnemen in de B-Poule.