2e ronde Open Voorster Kampioenschap

VOORST.- Op maandag 22 januari vond de tweede ronde plaats van het Open Voorster Kampioenschap, het schaaktoernooi wat elk jaar door de Voorster Schaakclub wordt georganiseerd. Na weer wat bekende gezichten te hebben gezien nam men plaats achter de borden. In totaal omvat het toernooi zes ronden, in deze tweede ronde kon men dus al belangrijke punten gaan scoren ten opzichte van concurrenten. Zowel in de A-poule als B-poule werd er daarom flink gestreden voor deze punten.

A-poule
In de A-poule spelen de sterkere schakers van het 45-koppige gezelschap dat zich dit jaar heeft aangemeld voor het toernooi. De uiteindelijke nummer 1 van deze poule mag na de zes ronden de Jaques van Gelder Cup in ontvangst nemen. De partij van titelverdediger Fokke Jonkman werd door omstandigheden uitgestelt, deze partij zal op 5 februari gespeelt gaan worden. Hij zal het dan op moeten nemen tegen John de Boer. Maar de concurrentie was natuurlijk wel van de partij. E‚n van die concurrenten is Erwin Greven, in de eerste ronde had Henri Jansen verslagen en nu was het Fred Corpeleijn die niet aan zijn spel kon tippen. Hierdoor heeft Erwin dus een 100% score behaalt, evenals Jeroen Bosh van Rosenthal. Hij wist in de tweede ronde van Arie van Veen te winnen. Arie promoveerde dit jaar naar de A-poule en had de eerste partij verdienstelijk gewonnen van Wilco de Bruin maar nu moest hij helaas zijn meerdere erkennen in Jeroen. Erwin en Jeroen zijn momenteel de enige twee die de volle score hebben behaald in de eerste twee ronden, dus zal titelverdediger Fokke Jonkman op 5 februari alles op alles moeten zetten om mee te kunnen gaan in de strijd.

B-poule
In de B-poule strijden de schakers om de promotie naar de A-poule voor de volgende editie van het Open Voorster Kampioenschap. Voor deze promotie strijden dit jaar 27 schakers en de strijd in deze poule blijft ook na de tweede ronde erg spannend. Na de tweede wedstrijd van het Open Voorster Kampioenschap konden 5 schakers zich ongeslagen noemen in de B-poule. Zowel Lammert de Bruin als Wim Willemsen, Guido van Heuvelen, Jos Koers en Remco de Boer wisten allen de eerste en tweede ronde te winnen. De spanning in deze poule is dus erg groot en in volgende ronde van het Open Voorster Kampioenschap zal duidelijk worden wie moet gaan afhaken in de promotiestrijd en wie zijn kansen gaat vergroten.