2e ronde Externe competitie Voorster Schaakclub

VOORST.– Afgelopen week vond de tweede ronde plaats van de OSBO-competitie (OSBO staat voor Oostelijke Schaakbond) voor de Voorster Schaakclub. Een ronde die voor de club moeizaam verliep. Het eerste team van de Voorsternaren wist een gelijkspel te behalen tegen Twello, terwijl het tweede team en het derde team kopje onder gingen met beiden 4-2.

Voorst 1 - Twello 1 (uitslag 3-3)
Op maandag 6 november jl. ontving de Voorster Schaakclub het eerste team van Twello in eigen huis. De heren begonnen met goede moed aan de streekderby. Maar de Voorsteren kwamen al vrij vroeg in de wedstrijd op een achterstand te staan. Harry Schurink schatte de situatie op het verkeerd in waardoor hij door middel van 'vorkje' één van zijn torens verloor. Uiteindelijk moest hij opgeven. Niet lang daarna was het Jeroen Nikkels die klaar was, hij trok de stand weer in evenwicht. Nadat zijn tegenstander de lange rochade had gedaan wist Jeroen een prima aanval op te zetten en dus te winnen. John de Boer wist een 2-1 voorsprong te creëren voor Voorst door een prima paardenspel. Michiel Jansen liet de voorsprong oplopen tot 3-1 voor Voorst, nadat hij een sterke partij had gespeeld. Lammert de Bruin, die de afwezige Fred Corpelijn verving, had erg veel tijd nodig in het begin van de partij wat hem later opbrak. Hij ging daardoor kansloos ten onder, de stand was toen 3-2 in het voordeel van Voorst. Henri Jansen kwam in zijn spel ietwat achter te staan in kwaliteit maar hij bleef stug volhouden. Op het laatste moment meende hij een matvariant te zien, maar deze mislukte en hij moest zich gewonnen geven. Hiermee eindigde de wedstrijd in een 3-3 gelijkspel.

Rheden 2 - Voorst 2 (uitslag 4-2)
Het tweede team van de Voorster Schaakclub moest zich op vrijdag 10 november naar Rheden begeven voor hun 2e ronde van de OSBO-competitie. Men begon vol goede moed aan de partij en al vrij vroeg in de avond kwam Voorst op een 1-0 voorsprong. John Eekhuis wist na een prima aanval de partij naar zich toe te trekken. Niet lang daarna werd de stand gelijk getrokken door Rheden, Christiaan Makkink kwam met zijn koning in de problemen doordat hij de rochade niet had gedaan en zag langzaam de partij aan zich voorbij glippen. Maar Voorst kwam weer op voorsprong, Maarten Jansen liet zich niet van de wijs brengen en wist vrij eenvoudig te winnen aan bord zes. Els Jansen, de moeder van Maarten, ging helaas onderuit in het eindspel. Els had tijdens de partij al eens remise aangeboden maar daar ging haar tegenstander niet op in en had dus goed gegokt. Het stond toen 2-2 en er waren nog twee partijen gaande. Remco Kempink speelde een goede partij en hij leek op een overwinning af te gaan. Maar hij kreeg de nachtmerrie van iedere schaker over zich heen. Hij gaf de, zo goed als, gewonnen partij uit handen en verloor alsnog de partij. Hierdoor was een eventuele winst voor de Voorsternaren verloren gegaan en men hoopte nu nog op een gelijkspel. Guido van Heuvelen was de laatste, hij speelde een goede partij, maar kwam in tijdnood. Die tijdnood nekte hem en Voorst 2 ging met een 4-2 nederlaag huiswaarts.

Ugchelen 2 - Voorst 3 (uitslag 4-2)
Het derde team van de Voorsternaren begaf zich op dinsdag 7 november naar Ugchelen. Voorst kwam hier al vroeg in de avond op een 2-0 achterstand te staan. Henk Jansen en Harrie Kuiper hadden beiden hun avond niet en gingen beiden roemloos ten onder. Rijk-Jan Gemen bracht de Voorsternaren weer in de strijd. Hij speelde een goede partij en wist een paard te winnen van zijn tegenstander. Deze voorsprong buitte hij goed uit en hij won de partij. Voorst kwam daarna langszij, Karl van 't Hazeveld speelde een goede partij. Hij wist door middel van een offer de partij langzaam naar zich toe te trekken. Met een 2-2 stand was alles weer mogelijk voor de Voorsternaren. Maar men kwam weer achter te staan. Jo Jansen had helaas weinig in te brengen in de partij en moest zich dan ook gewonnen geven. Hannie Kempink was nog als laatste over en dus de laatste troef voor de Voorsternaren voor een gelijkspel. Zij had in het begin al vroeg haar dame verspeeld tegen wat mindere stukken maar haar tegenstander had zich nog niet ontwikkeld en ze kreeg dus veel ruimte. Het werd een leuke partij maar Hannie kwam in tijdnood en moest zich gewonnen geven. Hiermee had meeen eindstand verkregen van 4-2 en keerde het derde team voor de tweede keer seizoen met lege handen naar huis.