Laatste ronde Open Voorster Schaakkampioenschap

Jeroen Bosch van Rosenthal wint Jacques van Gelder cup

VOORST. – Maandag 17 mei werd de zesde en tevens laatste ronde van het Open Voorster Schaakkampioenschap gespeeld. Het werd een spannende avond omdat er nog niets beslist was. Tijdens deze laatste ronde zou worden bepaald wie er met de Jacques van Gelder cup naar huis mocht gaan. Uiteindelijk werd de nek aan nek race tussen Jeroen Bosch en Theo Visschedijk met miniem verschil in het voordeel van Jeroen Bosch beslist. Daarmee haalde Jeroen de zogenaamde ‘dubbel’ binnen omdat hij ook clubkampioen van de Voorster Schaakclub is geworden. Ook in de B-groep viel de beslissing wie er zou promoveren naar de hoofdgroep. Die eer was weggelegd voor de Deventenaren Stef Boog en Hans van Bremen.

Groep A
In de hoofdgroep konden nog vier schakers kampioen worden. De koplopers Jeroen Bosch en Theo Visschedijk moesten spelen tegen de nummers 3 en 4, Michiel Jansen en Fred Corpeleijn. Theo bracht tegen Fred de Schotse opening op bord. Fred kreeg problemen met zijn stukontwikkeling en kon een opmars van wits f-pion niet tegengaan. Dat resulteerde in pionwinst voor Theo, die op dat moment op winst stond. Jeroen en Michiel openden met het damepionspel. Michiel besloot een loper te offeren voor een tweetal pionnen en kon een aanval op Jeroen’s koningsstelling beginnen. Jeroen wist die aanval echter af te slaan en stond met een stuk meer dus ook op winst. Als zowel Jeroen en Theo zouden winnen behaalden ze beide 5 punten. De winnaar wordt dan bepaald door diegene die tegen de sterkste tegenstanders geschaakt heeft. Dat wordt dan bepaald door de punten van alle tegenstanders bij elkaar te tellen, de uitkomst wordt ook wel het aantal weerstandspunten genoemd. De hoeveelheid weerstandspunten wordt dus mede bepaald door de andere uitslagen van de avond. Jeroen en Theo liepen dus continu rond te kijken naar de andere partijen en het leek erop dat beiden meer met wiskunde bezig waren dan met schaken. Ook de wedstrijdleider Harrie Saris had een zware avond want hij moest toch snel berekenen wie er kampioen zou worden. Uiteindelijk bleek inderdaad dat zowel Jeroen als Theo hun partij wisten te winnen. Na zorgvuldig rekenen bleek Jeroen een half weerstandspunt meer te hebben en dus kampioen werd en de Jacques van Gelder wisselbeker in ontvangs mocht nemen. Voor Jeroen Bosch, die tevens clubkampioen van de Voorster Schaakclub is, is het de eerste keer in het reeds elf jaar bestaande toernooi dat hij de beker wint. Theo Visschedijk, die de beker al eens drie maal of rij gewonnen had, moest genoegen nemen met de tweede plaats voor Michiel Jansen op de derde plaats.

De uitslagen van groep A zijn:
Theo Visschedijk – Fred Corpeleijn    1-0
Jeroen Bosch van Rosenthal – Michiel Jansen    1-0
Wilco de Bruin – Fokke Jonkman    0.5-0.5
Ed Sander – Jeroen Nikkels    0-1
Jan Bron – Henri Jansen    0-1
Reinie Vos – Henk van Zandwijk    1-0
Joop van Delft bye

De eindstand is (tussen haakjes weerstandspunten):
1. Jeroen Bosch van Rosenthal (Voorst) 5 (20)
2. Theo Visschedijk (de Schaakmaat) 5 (19.5)
3. Michiel Jansen (Voorst) 3.5 (23)
4. Wilco de Bruin (Voorst) 3.5 (19.5)
5. Fred Corpeleijn (Voorst) 3.5 (18)
6. Fokke Jonkman (Lelystad) 3.5 (17.5)
7. Jeroen Nikkels (Voorst) 3.5 (13.5)
8. Henri Jansen (Voorst) 3 (19.5)
9. Joop van Delft (Eerbeek) 2.5 (15.5)
10. Reinie Vos (de Oppositie) 2.5 (15)
11. Ed Sander (Pallas) 2.5 (14.5)
12. Jan Bron (Twello) 1 (16.5)
13. Henk van Zandwijk (Brummen) 0 (16.5)

Groep B
In de B-groep maakten de Deventenaren Stef Boog en Hans van Bremen geen fouten. Zij waren de betere tegen de Voorstenaren Guido van Heuvelen en Karl van ’t Hazeveld. Stef en Hans, spelend voor de Deventer schaakvereniging Pallas, promoveren met dit resultaat naar de hoofdgroep. Twellonaar Joop Groenenberg wist de derde plaats te veroveren door een overwinning op John de Boer. Voor John was er, ondanks deze nederlaag, toch nog een prijs omdat hij de beste huisschaker is geworden met een zesde plaats.

De uitslagen van groep B zijn:
Guido van Heuvelen – Stef Boog 0-1

34. Henk Gijtenbeek (Eerbeek) 111
35. Annelies Gerrits (Voorst) 86.3

Succesvol verlopen
Ook dit jaar is het Open Voorster Kampioenschap weer succesvol verlopen. De organisatie liep gesmeerd en de speelavonden waren weer gezellig en spannend zoals we dat van de Voorster Schaakclub gewend zijn. Voorzitter Michiel Jansen sprak na afloop van deze laatste ronde een slotwoord. Behalve de deelnemers werden in het bijzonder Harrie Saris, de wedstrijdleider, en Edo van Veldhuizen en Rijk-Jan Gemen voor het verzorgen van het materiaal bedankt. Daarnaast werd de inwendige mens natuurlijk prima verzorgd door de dames, Marjan en Wilma, achter de bar. Financieel wordt de Voorster Schaakclub gesteund door de Rabobank, die hiermee mede dit toernooi mogelijk maakt. Tot slot was er nog een bloemetje voor Brummenaar Henk van Zandwijk die als niet Voorstenaar voor de elfde keer meespeelde. Kortom een zeer geslaagd schaaktoernooi, welke volgend jaar ongetwijfeld de twaalfde editie zal beleven.