De Oase wint basisscholen schaakkampioenschap

VOORST. – Zaterdag 30 januari werd het jaarlijkse schaaktoernooi gehouden voor de bassisscholen uit de gemeente Voorst. Dit jaar kende het toernooi een enorme belangstelling, maar liefst 7 scholen deden mee met in totaal 10 teams. Het viertal van De Oase uit Twello stak met kop en schouders boven de rest uit en werd met maximale punten kampioen van de basisscholen in de gemeente Voorst.

Grote belangstelling
Het basisscholen schaakkampioenschap is een jaarlijks toernooi dat gezamenlijk wordt georganiseerd door de Twellose en Voorster schaakclubs. Beide verenigingen waren verrast door het grote aantal aanmeldingen. Maar lieft 10 teams hadden zich opgegeven. Ruim een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar toen er maar vier teams meededen. Het toernooi wordt afwisselend in Voorst en Twello gehouden en dit keer was Voorst aan de beurt. Bijna 50 kinderen, begeleiders, ouders en leraren, waren naar de kantine van de Voorster voetbalvereniging gekomen om te schaken voor het schoolkampioenschap van Voorst. Dit kampioenschap is een voorronde voor het basisscholen schaakkampioenschap van de Oostelijke Schaakbond (OSBO). De twee beste schoolteams van de gemeente Voorst mogen verder spelen in de halve finale.

Opening
Michiel Jansen, voorzitter van de Voorster Schaakclub hield een welkomstwoord, waarna Piet Rusch, voorzitter van de Twellose Schaakclub uitleg gaf over de belangrijkste spelregels. Met name het gebruik van de schaakklok kwam aan de orde.

Namens de gemeente was de wethouder van welzijn en onderwijs, mevrouw M.I. Lagerweij, aanwezig. Ook de wethouder was bijzonder verheugd over het grote aantal kinderen dat meedeed, en in het bijzonder het grote aantal meisjes dat zich had opgegeven. Zij verrichte ook de openingszet, waarna het spektakel kon beginnen.

Herdersmat
In de eerste ronden vlogen de herdersmatten je om de oren. Sommige teams hadden dit voorbereid en je kunt er je tegenstander snel mee verrassen. Later werd dat minder toen teams van meer gelijke sterkte tegen elkaar moesten. Alhoewel er maar zelden op tijd wordt verloren, blijft het moeilijk om met de klok te spelen, want daardoor is de druk groot en werd er veel te snel gespeeld. Voor de toeschouwers leidt dat vaak tot zeer mooie taferelen. Zo blijkt het vaak erg moeilijk om met veel materiaal voorsprong, je tegenstander mat te zetten, dat geeft dan eindeloze achtervolgingen op het bord. Soms ook komt het mat zo maar uit de lucht vallen, of denken beide schakers dat het mat is terwijl dat nog niet zo is. Maar ja, zijn we niet allemaal zo begonnen? Het belangrijkste is natuurlijk dat de jonge schakers er zelf plezier aan beleven, en dat was zeker het geval.

De Oase
In totaal werden er 5 ronden gespeeld waarbij elke speler 15 minuten voor de hele partij had. De winnaar van vorig jaar, basisschool de Wilpse Dijk, kwam dit jaar niet verder dan de middenmoot. Na vier ronden schaken waren er nog twee kanshebbers voor de titel, namelijk De Oase met 8 punten en De Kleine Wereld met 6 punten. In de laatste ronde maakte het team van De Oase geen fouten en werd ongeslagen kampioen met maar liefst 17.5 bordpunten van de maximaal haalbare 20. Het winnende team van basisschool De Oase bestaat uit Roel Egberts (11), Chris Gossink (10), Tom de Greeff (11), Joost Kokx (10) en Jeroen de Greeff (9). Tweede werd het eerste viertal van De Kleine Wereld die alleen van de winnaars verloren. De derde plaats was voor basisschool De Hietweide. De complete eindstand is:

Eindstand

plaats schoolteam matchpunten bordpunten
1 De Oase 10 17.5
2 De Kleine Wereld I 8 14
3 De Hietweide 6 12
4 De Kleine Wereld III 6 10
5 Wilpse Dijk 5 9.5
6 De Wingerd 5 9
7 Martinus II 4 7.5
8 Sjaloom 3 8.5
9 De Kleine Wereld II 3 7
10 Martinus I 0 5

We kunnen terugkijken op een zeer geslaagd toernooi. De kinderen hebben zich uitstekend vermaakt en de organisatie was prima. Wij wensen de teams van De Oase en De Kleine Wereld heel veel succes toe bij het spelen van de halve finale op 13 maart in Apeldoorn.