Externe competitie Voorster Schaakclub

Tweede team wint belangrijke wedstrijd

VOORST. – Vorige week werd de vierde ronde van de externe competitie van de Oostelijke Schaakbond (OSBO) gespeeld. De resultaten van de drie Voorster teams waren vergelijkbaar met voorgaande rondes. Weer slaagden het eerste en derde team er niet in om punten te scoren. De schaakclub heeft nu alle hoop gevestigd op het tweede team dat een belangrijke overwinning boekte.

Zutphen 1 – Voorst 1         7 - 1
Het eerste achttal was kansloos tegen kampioenskandidaat Zutphen. Al vroeg op de avond hadden de meeste Voorster schakers een slechte stelling op het bord. Dat resulteerde al snel in nederlagen op de laatste twee borden voor Henk Bergsma en Karl van ’t Hazeveld. Even later moesten ook de gebroeders Henri en Michiel Jansen de strijd zonder resultaat staken. Daarmee was het leed nog niet geleden want Jeroen Nikkels en Fred Corpeleijn verloren hun partij ook. De eer werd gered door twee remises in de resterende partijen: Harry Schurink, die als een van de weinigen gedurende de partij voordeel had, kwam in een eindspel terecht dat theoretisch remise was. Zijn tegenstander claimde terecht remise met nog 10 seconden op de klok. Toch een goed persoonlijk resultaat voor Harry, die vorig jaar nog met het tweede team in de vierde klasse speelde en nu dus op veel hoger niveau in de eerste klasse goed meedraait. De andere remise kwam op naam van eerste bordspeler Jeroen Bosch van Rosenthal. Daarmee was de eindstand van 7-1 voor Zutphen bereikt. Het eerste team blijft door deze nederlaag puntloos in de eerste klasse en heeft nu een zware dobber om degradatie te ontlopen.

Westervoort 2 – Voorst 2         2½ – 3½
Het tweede team speelde een fraaie wedstrijd tegen Westervoort in de vierde klasse van de OSBO. John Eekhuis overrompelde zijn tegenstander en wist al snel te winnen op het vierde bord. Ook Dick Hoekman en Christiaan Makkink op de borden 5 en 6 stonden beter. Toen Els Jansen doorkreeg dat Dick en Christiaan zouden winnen, bood ze haar tegenstander remise aan hetgeen geaccepteerd werd. Er braken spannende uurtjes aan, zou de verwachting uitkomen? Het liep goed af want zowel Dick als Christiaan wisten inderdaad hun partijen te winnen. Met name voor invaller Christiaan Makkink was dit een voortreffelijk resultaat. Op de eerste twee borden verloren Guido van Heuvelen en Jos Koers, maar de overwinning was reeds binnen. De eindstand was dus 3½ – 2½ voor Voorst. Weer een goed resultaat voor het tweede zestal, dat hiermee de aansluiting op de kopgroep behoudt en nog steeds kampioenskansen heeft.

Theotorne 2 – Voorst 3              4 – 2
Het derde zestal moest afreizen naar Dieren voor de wedstrijd tegen Theotorne. Ook deze keer kwamen de Voorstenaren net iets te kort om de eerste punten te verdienen. Een opmerkelijke prestatie kwam op naam van de familie Kempink, zowel Hanny als haar zoon Remco wonnen hun partij. Daarmee behaalden ze de enige twee punten van de avond. Aan de overige borden werd verloren door Jo Jansen, Rijk-Jan Gemen, Remco de Boer en Annelies Gerrits. Dit team blijft zo op nul punten staan, maar daar moet wel bij vermeld worden dat tegen alle sterke tegenstanders in de poule al gespeeld is. Tevens gaat het er, voor de jeugdspelers van dit team, met name om, om veel ervaring op te doen en dat lukt zeker.