GEERT HOEKMAN GROOT VERLIES VOOR VOORSTER SCHAAKCLUB

Stel je eens voor, 2e Kerstdag 's morgens 10 uur. De telefoon gaat. Je krijgt te horen dat een voor jou dierbaar persoon is overleden. Het lijkt iets wat jou niet kan overkomen, totdat het jezelf overkomt. Op 2e Kerstdag kregen wij te horen dat Geert Hoekman is overleden. Zomaar ineens, 's nachts, een hartstilstand. 33 jaar en in de bloei van zijn leven.

Geert Hoekman was voor de Voorster Schaakclub een heel belangrijk persoon. Al op zeer jeugdige leeftijd werd hij lid van de club. Al vroeg deed hij, samen met zijn broer Dick, mee met de seniorenleden. Ook met de OSBO-wedstrijden was hij altijd van de partij. Geert kwam al snel in het bestuur. Hij werd penningmeester. Hijzelf zei hierover: "Ik ben niet zo'n spreker, dus penningmeester worden lijkt mij het beste." Hij zou dit 10 jaar lang doen, tot en met het 60-jarig jubileum in 1997. Ook heeft hij onze jeugd jarenlang lesgegeven en ook de senioren konden van hem wat leren. Ook in het clubblad zette hij altijd leuke stukjes. Geert werd tweemaal clubkampioen en eenmaal snelschaakkampioen. Ook met het 1e team werd hij enkele malen kampioen.

Al deze successen waren leuk, maar voor Geert was het sociale gebeuren binnen de club het belangrijkste. Actief zijn voor de club, samen iets organiseren en gezellig kletsen aan de bar. Dan was Geert op z'n best. Hij had interesse voor z'n clubgenoten en hij hielp je graag met dingen buiten het schaken om, want hij had van veel zaken verstand.

De laatste 2 jaar woonde Geert in Groesbeek. Ondanks dat bleef hij de schaakclub trouw, zij het dat hij niet meer elke week kwam.

We zullen Geert missen, maar op menig schaakavond zal hij in gedachten bij ons zijn.

Michiel Jansen
Voorzitter Voorster Schaakclub