Toernooi voor club- en huisschakers

Open Voorster Schaakkampioenschap

VOORST. – Ook in 1999 organiseert de Voorster Schaakclub weer het Open Voorster Kampioenschap om de Jacques van Gelder Cup. Op 6 maandag-avonden zal er weer volop geschaakt worden in de kantine van de voetbalvereniging Voorst.

Jacques van Gelder Cup
Er wordt gespeeld in twee poules. In de A-poule zal worden gestreden om de Jacques van Gelder Cup. Deze wisselbeker, genoemd naar de man die ongeveer 40 jaren secretaris en wedstrijdleider van de schaakclub was, werd vorig jaar gewonnen door Ronnie Eggink uit Voorst. In totaal zullen 16 tot 20 schakers spelen in de A-poule. Dit zijn schakers die zich door goede prestaties in voorgaande jaren hebben geplaatst in deze poule. Ook schakers met een rating van boven de 1800 kunnen zich, gezien hun speelsterkte, opgeven voor de A-poule. Er zal worden gespeeld volgens het Zwitsers systeem op weerstandspunten. Voor de eerste drie spelers zijn er prijzen (in de vorm van bekers) beschikbaar.

De overige deelnemers spelen in de B-poule. Deze poule is meestal een mengeling van clubschakers en huisschakers. Hier wordt gespeeld volgens het Keizer-systeem. Hierdoor krijgt elke deelnemer iedere ronde een tegenstander van gelijkwaardig niveau. De winnaar van deze poule, alsmede de nummer 2, promoveert naar de A-poule. Zo speelt de winnaar van vorig jaar, Jan Bron uit Terwolde, dit jaar in de A-poule. In de B-poule is per 10 deelnemers een prijs beschikbaar. Ook is er een prijs voor de beste huisschaker in deze poule.

Speeldata
De zes speelronden worden op de volgende avonden gehouden:

ronde 1: 4 januari
ronde 2: 25 januari
ronde 3: 22 februari
ronde 4: 22 maart
ronde 5: 26 april
ronde 6: 17 mei

Elke maandagavond wordt er begonnen om 20.00 uur. Speellokatie: kantine voetbalvereniging Voorst, Beelelaan 1 te Voorst. In overleg met de wedstrijdleiding is het eventueel mogelijk om een wedstrijd vooruit of na te spelen.

In beide poules geldt een speeltempo van 2 uur per persoon per partij. Het inschrijfgeld voor deelname bedraagt f. 10,-

U kunt zich t/m 3 januari opgeven bij het secretariaat:

E. Jansen-den Besten
Nijenbeekseweg 20
7383 BD Voorst

Schaakpromotie
De Voorster Schaakclub probeert met dit toernooi de schaaksport in de regio te promoten. Zij wordt daarbij financieel gesteund door de Rabobank Klarenbeek-Voorst-Wilp. Vooral huisschakers zijn van harte welkom op dit toernooi. Mensen die alleen maar gewend zijn om tegen een computer te schaken of met familie wil de Voorster Schaakclub graag in contact brengen met het verenigingsschaken. Kom gerust eens kijken op één van de clubavonden. Dat is iedere maandagavond in de kantine van de voetbalvereniging Voorst. Ook jeugdige schakers en dames zijn van harte welkom. Voor de jeugd is er elke maandagavond les van 18.30 tot 19.45 uur. De senioren spelen vanaf 20.00 uur.