Externe competitie Voorster Schaakclub

Tweede team verslaat Zutphen

VOORST. – De afgelopen weken werd de tweede ronde van de externe competitie van de Oostelijke Schaakbond (OSBO) gespeeld. De drie teams van de Voorster Schaakclub behaalden wisselvallige resultaten. Zo verloren het eerste en het derde team, maar werd een fraaie overwinning behaald door het tweede team.

O en O 2 (Kampen) – Voorst 1
Het eerste team moest op 9 november afreizen naar Kampen voor de wedstrijd tegen het tweede team van Oefening en Ontspanning (O en O). Opnieuw werd duidelijk dat het spelen in de eerste klasse niet meevalt. Zo was de stand al gauw 4-0 voor O en O na nederlagen van de vaste krachten Fred Corpeleijn (bord 2) en Michiel Jansen (bord 3), en de invallers Karl van ’t Hazeveld (bord 6) en Guido van Heuvelen (bord 8). Zoals we bijna gewend zijn wist Jeroen Bosch van Rosenthal zijn partij aan het eerste bord te winnen. Daarnaast wist ook Henri Jansen nog een half puntje van de tegenstander af te snoepen op bord 5. Maar daar bleef het dan ook bij, want Harry Schurink en Jeroen Nikkels konden hun goede prestatie uit de eerste ronde niet herhalen en verloren. Eindstand 6½ – 1½ voor O en O.

Voorst 2 – Zutphen 5
Het tweede team deed het op dezelfde avond veel beter in de thuiswedstrijd tegen Zutphen 5. Eigenlijk begon het zestal al met een 1-0 voorsprong toen bleek dat de tegenstander van John Eekhuis niet kwam opdagen. Het eerste echte punt werd binnengehaald door Remco de Boer. Nadat zijn tegenstander materiaal weggaf wist Remco het simpel af te maken. Rijk-Jan Gemen, een speler van het derde team, moest invallen in het tweede. Vooraf had hij aangekondigd dat hij in topvorm was en wel aan het eerste bord wilde spelen. Aldus geschiedde en Rijk-Jan maakte dat ook waar door een klein openingsvoordeel, zijn tegenstander had een dubbelpion, langzaam uit te bouwen. Toen hij een van zijn pionnen kon laten promoveren was de overwinning binnen. Daarmee was een gunstige tussenstand van 3-0 bereikt. Op dat moment nam Els Jansen het zekere voor het onzekere door remise overeen te komen terwijl ze beter stond. Maar daarmee was wel de eerste overwinning van dit seizoen veilig gesteld. Van de resterende twee partijen kon Jos Koers zijn stelling niet verdedigen en verloor. Daar tegenover stond weer een overwinning van de solide spelende Dick Hoekman. Uitslag: een 4½ - 1½ overwinning voor Voorst!

Voorst 3 – De Schaakmaat 6
Op 16 november speelde het derde team thuis tegen de Schaakmaat. De Voorstenaren waren kansloos tegen de voornamelijk jeugdspelers uit Apeldoorn. Halverwege de avond stond er al een 3-0 achterstand op het scorebord. Dit was het gevolg van kansloze nederlagen van Remco Kempink, Annelies Gerrits en Rijk-Jan Gemen. Rijk-Jan speelde ook gewoon in het derde zestal mee. Hier ging het echter minder goed, waar was zijn topvorm gebleven? Desgevraagd antwoordde hij: "Ik zag er eigenlijk een beetje tegen op, want ik wist dat ze sterk waren. Dan ga je al tijdens de partij een tosti eten, terwijl ik dat normaal pas na afloop doe. De partij zelf verliep dan ook slecht want ik gaf gewoon mijn dame weg". Op bord 1 kwam Jo Jansen vervolgens remise overeen. Hetzelfde resultaat werd door Hanny Kempink bereikt. Dit is voor beiden een goede prestatie. Tenslotte ging ook Henk Jansen strijdend ten onder tegen het jeugdige schaakgeweld. Uitslag 5 – 1 voor de Schaakmaat.

Open Voorster Kampioenschap
Nu het einde van het jaar in zicht komt, komt ook de volgende editie van het Open Voorster Schaak Kampioenschap naderbij. Tijdens dit open toernooi, dus iedereen kan meedoen, wordt er op zes maandagavonden gespeeld om de Jacques van Geldercup. Het afgelopen seizoen werd deze beker gewonnen door Voorstenaar Ronnie Eggink. Reserveert u alvast de volgende avonden in uw agenda? Er wordt gespeeld op 4 januari, 25 januari, 22 februari, 22 maart, 26 april en 17 mei. Iedere avond wordt begonnen om 20.00 uur. Voor informatie en aanmelden kunt u terecht bij het secretariaat van de schaakclub (0575) 501660.