Voorster Schaakclub wint van Twello

Voorst, 8 juni 1998 - Op maandagavond 8 juni troffen de Voorster- en de Twellose Schaakclub elkaar alweer voor de vijfde keer in de inmiddels traditie geworden jaarlijkse schaakmatch. De match werd dit keer gespeeld in Voorst. De Voorster Schaakclub versloeg de Twellose Schaakclub met 15½-5½.

De bedoeling van de Schaakmatch is dat beide bevriende clubs zoveel mogelijk schakers op de been brengen waardoor een massale schaakhappening ontstaat.

Op de been brengen moet natuurlijk figuurlijk wordn opgevat want in werkelijkheid "zaten" er in totaal maar liefst 42 schakers achter de tafels. Een toename van 6 schakers vergeleken met vorig jaar, waaruit blijkt dat het goed gaat met de ledenbestanden van beide clubs.

Op bord 1 speelde de Twellose clubkampioen Hans Knegjens tegen de Voorster clubkampioen Jeroen Bosch van Rosenthal. Jeroen Bosch van Rosenthal won de partij en mag zich nu de kampioen de schaakkampioenen noemen van de gemeente Voorst!

De grootste winst in punten boekte de Voorster Schaakclub op de eerste 11 borden (10 winstpartijen). Joop Groenenberg won voor Twello zeer verdienstelijk op bord drie met zwart van Fred Corpeleijn. De altijd ijverige Annelies Gerrits van de Voorster Schaakclub won in een enerverende partij van Monique Steenhuis.

Tegen de klok van twaalf werd de volledige eindstand opgemaakt en bleek dat Voorst had gewonnen met de cijfers 15½-5½. De totaalstand na vijf jaar is nu 3-2 in het voordeel van Voorst. De schakers van beide clubs zien terug op een sportieve en goed georganiseerde schaakmatch. Volgend jaar vindt de match weer plaats in Twello.

De uitslagen aan de verschillende borden waren als volgt:
Voorst - Twello (Voorst had wit aan de even borden)

1 Jeroen Bosch - Hans Knegjens 1-0
2 Ronnie Eggink - Jaap Busch 1-0