Ronnie Eggink wint Jacques van Geldercup

Voorst, 11 mei 1998 - De 17-jarige Ronnie Eggink uit Voorst versloeg in de laatste ronde oud-kampioen Theo Visschedijk ui Apeldoorn. Hij won daarmee als eerste Voorstenaar het Open Voorster Schaakkampioenschap om de Jacques van Geldercup én hij is tevens de jongste winnaar van het toernooi dat inmiddels tien jaar bestaat.

In de A-groep had titelverdediger Martijn Woudsma uit Lelystad zich teruggetrokken omdat hij was verhinderd de laatste twee partijen van het toernooi te spelen. Sportief gezien was dit een grote teleurstelling voor de organisatie en de deelnemers aan het toernooi. Bij het ingaan van de laatste ronde waren er nog vier kanshebbers op de titel. Ronnie Eggink drong zijn tegenstander Theo Visschedijk in de verdediging en veroverde de dame. Visschedijk had voor dit verlies nagenoeg geen compensatie en gaf de partij op. Alle ogen waren hierna gericht op het Beekbergens onderonsje tussen Frank London en Erwin Greven. Tot genoegen van de Voorster aanhang speelden de Beekbergenaren onderling remise, waardoor Ronnie Eggink de jongste schaakkampioen van Voorst werd.

In de B-groep nam koploper Jan Bron uit Terwolde geen risico. Met wit zorgde hij er nadrukkelijk voor dat hij het initiatief hield in zijn partij tegen plaatsgenoot en concurrent Peter Verburg. Alle inspanningen van Verburg ten spijt moest hij uiteindelijk toch genoegen nemen met een remise. Jan Bron werd daarmee eerste in de B-groep (vorig jaar was hij 18e!) en hij daarmee promoveerde daarmee direct naar de A-groep. Peter Verburg lipe net de promotie mis, maar veroverde wel een gedeelde 3e prijs samen met de opnieuw sterk acterende Tonnie Koers uit Apeldoorn. De tweede promotieplek was voor Joop van Delft uit Eerbeek die in een bloedstllende partij won van Edwin Sander uit Deventer.

Eindstand aan kop van groep A:

1 Ronnie Eggink Voorst 5
2 Frank London Beekbergen
3 Erwin Greven Beekbergen 4

Eindstand aan kop van groep B:

1 Jan Bron Terwolde 454
2 Joop van Delft Eerbeek 403
3 Tonnie Koers Apeldoorn 393
3 Peter Verburg Terwolde 393

Bij de prijsuitreiking vroeg tweede prijswinnaar Frank London spontaan het woord. Hij bedankte wedstrijdleider Harrie Saris voor zijn grote inzet om het toernooi sportief te laten verlopen en hij complimenteerde de Voorster Schaakclub met het meest knusse en spannende schaaktoernooi van de wereld! Uiteraard was de Voorster Schaakclub met deze lofbetuigingen bijzonder verguld.