"Der Richter und sein Henker" uit Apeldoorn wint lichtweekschaaktoernooi in Voorst

Viertallentoernooi bij de Voorster Schaakclub weer sportief en sfeervol verlopen.

Met 14 teams van vier personen zat de voetbalkantine in Voorst weer mooi vol tijdens de 21e editie van het Lichtweek viertallentoernooi van de Voorster Schaakclub. Hoewel de lichtweek in Voorst niet meer plaatsvindt heeft de Voorster Schaakclub dit toernooi vanwege het succes altijd weten te handhaven. Ook dit keer verliep het schaaktoernooi weer prima op maandag 13 september. Nadat dhr. Huisman namens De Rabobank (al jarenlang een uitstekende sponsor voor de Voorster Schaakclub) het toernooi had geopend met het verrichten van de eerste zet, gingen de 14 teams fanatiek ten strijde. Vijf ronden werden er gespeeld en de teams waren op verschillende manieren samengesteld. Uiteraard hadden schaakclubs uit de regio teams afgevaardigd, maar ook buurten en vrienden hadden teams samengesteld. Zo ontstond er een mooi gezelschap van topschakers uit de regio en huisschakers, die weleens een keer een toernooi wilden spelen. Jammergenoeg kon de winnaar van vorig jaar, Pallas uit Deventer, dit jaar de Rabobank wisselbeker niet verdedigen. Dus zou er in ieder geval een nieuwe winnaar komen. Na twee ronden had een team uit Apeldoorn, Der Richter und sein Henker genaamd, al meteen een gat geslagen door de volle 8 bordpunten te scoren. Geen wonder, gezien de samenstelling van dit team, maar in de drie ronden die volgden wilden de andere teams dit team nog wel van de eerste plaats proberen te verdrijven. Vooral Schaakstad Apeldoorn en het eerste team van de Voorster Schaakclub deden hun best om dit team van de eerste plaats te stoten. Voorst 1 wist zelfs van hen te winnen in de slotronde, maar het gat was te groot geworden om nog eerste te worden. Uiteindelijk won Der Richter und sein Henker het toernooi met 16 bordpunten, Schaakstad Apeldoorn werd tweede met 14 bordpunten, de Voorster Schaakclub 1 had ook 14 bordpunten. Maar aangezien zij 1 matchpunt minder hadden moesten ze genoegen nemen met de derde plaats.
Terugkijkend is het toernooi weer prima verlopen. Er werd fanatiek geschaakt en tussen de partijen door was er tijd om met elkaar weer bij te praten. Precies de sfeer die de Voorster Schaakclub voor ogen heeft. Dit ook mede dankzij de inzet van de voetbalvereniging Voorst, die weer zorgde voor een prima speelzaal en een goede barbezetting.

Eindstand

12Voorst 3   0 0       ½   2     X   4
13HWP Combinatie         0   1   1 ½   X
14Half om Half         0 ½     1   ½ 0   X

Dhr. Huisman van de Rabobank verricht de openingszet.

Een volle speelzaal met 14 deelnemende viertallen.

De winnaars van de Rabobank wisselbeker: "Der Richter und sein Henker".