Pallas uit Deventer wint sfeervol schaaktoernooi in Voorst

Alweer voor de 20e keer organiseerde de Voorster Schaakclub maandag 14 september het Lichtweekviertallentoernooi.
Hoewel jammergenoeg de licht- en evenementenweek in Voorst niet meer veel voorstelt blijft het viertallentoernooi van de Voorster Schaakclub een succesvol toernooi. Ook dit jaar wisten in totaal 15 teams weer de weg te vinden naar de voetbalkantine in Voorst, waar de schaakclub al jarenlang schaakt. Schakers van alle niveaus uit hoofdzakelijk de stedendriehoek streden om de meeste bordpunten. Zo waren er de zogenaamde huisschakers, die wel eens achter de computer een potje spelen, maar nu weleens wilden ervaren hoe een echt schaaktoernooi wordt gespeeld. En natuurlijk de toppers uit de regio, die dit toernooi een relaxte voorbereiding vinden voor het komende seizoen. In totaal werden er 5 ronden gespeeld, telkens met een kwartier bedenktijd per speler. Nadat de openingszet was verricht door dhr. Huisman, namens hoofdsponsor Rabobank, trokken de teams ten strijde op de 64 velden. Al snel bleek dat het voor titelverdediger Schaakdorp Beekbergen moeilijk werd om de wisselbeker wederom te bemachtigen. Teveel bordpunten werden er verloren onderweg. Dit jaar waren het toch vooral de teams uit Deventer (Pallas en de Expositie), die de leiding namen, al bleven ook Schaakstad Apeldoorn, Wegener en het sterke 2e team van de Voorster Schaakclub steeds in de buurt. In de 3e ronde deed Pallas een goede zaak door concurrent de Expositie met 2,5 - 1,5 te verslaan. Toen een ronde later titelverdediger Schaakdorp Beekbergen met maarliefst 4-0 werd verslagen was het gat geslagen. Een 2-2 gelijkspel was voor Pallas uit Deventer genoeg voor de overwinning. Zij keerden dan ook huiswaarts met de Rabobank-wisselbeker. Daar achter bleef het een spannend gevecht om de ereplaatsen. Uiteindelijk zat er tussen plaats 3 en plaats 8 maar 1 bordpunt verschil. Het team van de Expositie uit Deventer werd uiteindelijk tweede, voor het 2e team van de Voorster Schaakclub. Dit team bestond uit Sven Pronk, Tom Molewijk, Lūtsen Dooper en Christiaan Makkink.
Al met al kan de Voorster Schaakclub weer terugkijken op een geslaagd toernooi, waar achter de borden fanatiek geschaakt werd, maar er ook ruimte was voor een grap en een gezellig biertje drinken met elkaar. Precies de sfeer die ervoor zorgt dat de deelnemende teams altijd weer de weg naar de Voorster Schaakclub weten te vinden.

Eindstand

BP MP
1Pallas 15 9
2De Expositie13½ 8
3Voorster Schaakclub 211½ 5
4Voorster Schaakclub 1 11 7
5Wegener11 6
6Schaakstad Apeldoorn11 5
7Schaakdorp Beekbergen 10½ 7
8De Kangoeroes10½ 5
9De Jonkies 10 5
10Twellose Schaakclub 4
11Hein Teunissen Collectief 9 4
12Voorster Schaakclub 4 8 3
13Voorster Schaakclub 3 3
14Cindy's Knaapjes 7 3
15De Fennies 5 1

BP=bordpunten MP=matchpunten

[JE]
Dhr. Huisman van de Rabobank verricht de openingszet.

[DN]
Om deze prijzen ging het.

Alle borden staan klaar.

[DN]
15 minuten per persoon per partij.

De volle speelzaal.

[JE]
Links Schaakdorp Beekbergen, de titelverdedigers en rechts Pallas de uiteindelijke winnaars.

[JE]
De derde prijs is voor Voorster Schaakclub 2.

[JE]
De tweede prijs gaat naar de Expositie.

[JE]
En de eerste prijs met de Rabobank wisselbeker is gewonnen door dit viertal van Pallas.