OSBO CUP TWEEDE RONDE

Alexander de Roo........... 1702 - 1968 John Sloots............ 0-1
Jan Kuiper................. 1512 - 1920 Michiel Jansen......... 0-1
Alexander Vos de Wael...... ---- - 1889 Richard van Tienhoven.. 0-1

Nadat we met Voorst 1 in de eerste ronde met enige moeite hadden gewonnen van Bennekom 2, mochten we nu op bezoek bij de Oosterbeekse combinatie van OSV en Het Paard, ook wel OPC genaamd. Een overwinning zou ons bij de laatste acht teams van de OSBO Cup brengen in de knockout competitie. En dan was er nog één overwinning nodig voor plaatsing voor de finaledag in Arnhem. Met een karrevracht meer aan ratingpunten moest dat mogelijk zijn, maar dat moet dan natuurlijk altijd nog worden waargemaakt. We beginnen immers allemaal met hetzelfde aantal schaakstukken. Een aanwezig OSV-lid had daarover een mooie uitspraak, die net iets te onverbloemd was om hier te kunnen plaatsen.

Met Jacques Kuiper aanwezig als vijfde man en hoffotograaf kon de wedstrijd keurig op tijd beginnen. OPC is, ondanks de fusie, geen grote club, want behalve onze wedstrijd waren er nog maar vijf andere partijen bezig. Jacques hoefde zich in elk geval geen zorgen te maken dat hij niets te doen zou hebben, want op de gang was een lift met een knopje waarmee hij de avond wel zou kunnen doorkomen:

Ik kwam al meteen met groot voordeel uit de opening. Kennelijk had ik mijn tegenstander na zetverwisseling verleid tot een opening waarmee hij niet vertrouwd was. Daardoor slaagde hij er niet in om een speelbare stelling te krijgen. Hij moest zijn paard naar e8 terugtrekken en toen hoefde ik alleen nog maar ervoor te zorgen dat ik een pion op e5 kon handhaven, waarna zwart helemaal vast stond. Ik kon toen de zwarte koningsstelling openbreken, zwart's dame winnen en daarna matgeven (0-1).

Eerste bordspeler Rudy staat op het punt de zwarte dame te winnen.

Michiel Jansen kon zijn tegenstander ook helemaal vastzetten. Die kon op een gegeven moment geen vin meer verroeren. Dit keer was er een paard op d8 dat geen enkel veld tot zijn beschikking had. Maar ook stond er een dame op f8 en een koning op e7. Michiel had zijn zwartveldige loper naar b4 kunnen omspelen en ondekbaar mat geven. Maar hij koos een andere winstvoortzetting, namelijk met Tc7+. Door de ongebruikelijk opstelling van de zwarte stukken speelde zwart toen Ke7xc7. Op zich nog wel te begrijpen, want het is ook veel logischer dat er een koning op f8 staat en een dame op e7. Veel maakte het niet uit, want twee zetten later was het mat (0-2).

Michiel (rechts) aan het begin van de partij, toen zwart nog niet was ingesnoerd.

John Sloots had met zwart een drie-rijensysteem op het bord. wit heeft dan vier rijen tot zijn beschikking, terwijl zwart moet zien dat hij al zijn stukken zo goed mogelijk neerzet op een rijtje minder. Dat kan helemaal mis gaan als je je stukken in die kleine ruimte niet slim opstelt, maar mits zorgvuldig aangepakt, kan zwart het brede witte centrum op allerlei manieren bestoken. Wit speelde het ambitieus, maar kreeg toch teveel zwakten in zijn stelling, waarvan John prima gebruik wist te maken. Binnen vier zetten werden er twee stukken buitgemaakt, waarna de rest niet meer moeilijk was (0-3).

John (rechts) met zwart aan het tweede bord.

Richard van Tienhoven won al na acht zetten een pion. Daarvoor had wit geen compensatie. Richard kreeg snel daarna een imponerend pionnencentrum en kon langzaam maar zeker, zonder risico's te nemen, zijn voordeel uitbouwen naar een overwinning (0-4).

Richard (rechts) gaat over drie zetten een pion cadeau krijgen van zijn tegenstander.

Een grote overwinning dus, maar het verschil in schaakervaring was dan ook wel wat groot. Om half elf verlieten we onze sympathieke gastheren en de gezellige speellocatie en waren we mooi op tijd weer thuis. Er hoefden zelfs geen autoruiten schoongekrabt te worden.

Rudy Bloemhard
teamleider Voorst 1