Twee uit drie voor VSC

Na het succes in de eerste ronde was het aan de Voorster Schaakclub de taak om in de tweede ronde te bevestigen. De drukke schaakweek begon uitstekend met het eerste team dat het juiste voorbeeld gaf.

UVS 2 - Voorst 1 3,5 - 4,5. Voorst 1 reisde af naar Nijmegen, wetende dat de vorige ronde tegen UVS 1 een zware kluif was. Marcel Kraaijkamp speelde vol op de aanval, maar moest dat bekopen met een nog scherpere tegenaanval. Gelukkig wist Michiel Jansen vlot gelijk te maken. Een heuse vechtoverwinning volgens de omstanders. John Sloots zette de lijn voort. Met een degelijke winstpartij liet hij weer zien een verrijking voor de club te zijn. De andere verrijking; Richard Tienhoven wist ook te winnen door strategisch goed spel. Of het bij Jeroen Bosch strategisch allemaal op orde was, zijn de menigen over verdeeld. Zijn hoge niveau bracht hem tot remise. De riante voorsprong kwam jammerlijk weer in gevaar door een blunder van Lutsen Dooper. Teamcaptain Rudy Bloemhard wist de overwinning veilig te stellen. Al in de opening greep hij het initiatief. Hij wist uitstekend de zwakke pionnen van zijn tegenstander te veroveren en daarmee de partij naar zich toe te trekken. Dat Paul Tulfer jammerlijk onderuit ging, deed daardoor geen pijn meer.

Voorst 2 - VDS 2 5 - 3. Op maandag ontving het tweede team, VDS uit Beekbergen. VDS staat voor vriendschap door strijd. Jammer genoeg begint de spoeling dun te worden bij de vrienden. Voorst kreeg een 2-0 voorsprong in de schoot geworpen. Guido van Heuvelen wist de 3-0 te scoren. Hij won een stuk, maar met 2 pionnen minder moest hij eerst nog flink verdedigen voordat hij hier profijt van had. Fred Corpeleijn kwam met wit niet verder dan remise, maar met 3,5 punt een riante tussenstand. Echter, Jacques van Gelder maakte een blunder en verloor daarna snel. Henri Jansen kwam de hele avond niet verder dan verdedigen. Hij deed dit dusdanig goed dat hij tevreden kon zijn met remise. Tom Molewijk deelde de genadeklap uit. In een mooi opgebouwde partij wist hij de zege naar zich toe te trekken. Mooi opgebouwd was de partij van Jacques Kuiper ook. In het eindspel wist hij echter niet de voortzetting te vinden en ging hij onderuit.

Voorst 3 - ZSG 4 1,5 - 4,5. Het was gezellig vol in de kantine. Op dezelfde avond ontving het derde team de medekoploper van het Zwols Schaak Genootschap. Lammert de Bruin had er zin in. Hij verpulverde de koningsstelling van zijn tegenstander en wist te winnnen. Helaas was dit niet de standaard voor de rest van de avond. Maarten Jansen kwam moeizaam door de opening. Uiteindelijk niet kunnen rocheren, loopt zelden goed af. Harry Schurink speelde wel sterk. Hij wist 2 pionnen te veroveren. Maar door sterk verdedigen van zijn tegenstander zat er uiteindelijk niet meer in dan remise. Koen Molewijk had in het middenspel aanvalskansen, maar toen deze prima werden getackled, brak de slechte pionnenstelling hem op. De laatste hoop was gevestigd op Rolf van Agtmaal en Dick Hoekman. Tekenend voor de avond gingen zij beide strijdend ten onder. Een toch wel duidelijke nederlaag tot gevolg.