Voorster nieuws bericht van 8 oktober

In het nog prille seizoen is het de Voorster Schaakclub weer gelukt om de kantine vol te krijgen met schaakliefhebbers uit de wijde omtrek. Op 26 september was daar het 27e Lichtweek-viertallen-toernooi. Veertien teams van vier spelers gingen de strijd aan op de 64 velden. Traditiegetrouw was het weer een avond vol gezelligheid met schakers van werkelijk alle niveaus. Het viertal de Expositie uit Deventer wist de eerste prijs te pakken met slechts een half puntje meer dan Voorst 1 en de Toren uit Arnhem.

Moeizame start Voorst 1
In de eerste wedstrijd van het seizoen was het Kasteel 1 met 4,5-3,5 nipt te sterk voor Voorst. Het beloofde een lastige zaterdagmiddag te worden in de promotieklasse. Henri Jansen liep snel tegen een nederlaag op. Gevolgd door een nipte remise van Paul Tulfer en nederlaag van Lûtsen Dooper. Jacques Kuiper wist met een prima overwinning de spanning terug te brengen en ook invaller Fred Corpeleijn speelde een verdienstelijke remise. Na de overwinning van Rudy Bloemhard en de remise van Michiel Jansen kwam alles aan op de partij van Jacques van Gelder. De kansen in de partij gingen op en neer, maar uiteindelijk werd de pion achterstand fataal waardoor de winst in Wijchen bleef.

Afgelopen zaterdag moest Voorst wederom berustten in de meest minimale nederlaag, ditmaal thuis tegen UVS 3 uit Nijmegen. Het begon erg hoopvol met een klinkende zege van Paul Tulfer. Helaas verloor Henri Jansen zijn partij. Jeroen Bosch kon in het eindspel niet verder komen dan een remise. Marcel Kraaijkamp zette met een mooie combinatie Voorst wederom op voorsprong. Helaas sloeg UVS direct terug door Jacques van Gelder te verslaan. Dit deed Michiel Jansen besluiten om vol op de winst te spelen, maar dit gaat niet altijd zonder risico. Na een paar kleine foutjes in het eindspel zag hij zijn kansen in rook opgaan en verloor. Erg jammer omdat achteraf gezien remise genoeg was geweest. Lûtsen Dooper speelde remise, maar Rudy Bloemhard ook, die in het eindspel wist te ontsnappen aan een nederlaag.