Verslag ronde 2 OVK 2016

Afgelopen maandag was het weer lekker druk in de voetbalkantine. Bijna alle deelnemers waren er en er werd vanouds flink geknokt om de punten. Rond elf uur waren de meeste partijen nog bezig. De wedstrijden verliepen sportief, de wedstrijdleider hoefde nergens in te grijpen.

In groep A zijn zeven van de negen partijen gewonnen door zwart en eindigden er twee in remise. Of dit toeval is, is de vraag. Ik denk dat de winst van Guido van Heuvelen de enige verrassing was. Hij versloeg Nagib Zafari, die een sterke speler uit Zutphen is. Daarmee heeft Guido 1.5 punt na twee rondes. Hij vertelde mij trots dat dit hem nog niet eerder was overkomen in groep A. De partij tussen Karl en Michiel duurde het langst. In een volgens de kenners gewonnen eindspel voor Michiel werd het toch remise. Karl is daarmee goed begonnen, met 1.5 punt verloopt de start voor hem beter dan vorig jaar. Fokke Jonkman, Dries Wedda en Lûtsen Dooper staan bovenaan de lijst met twee punten, gevolgd door 15 andere sterke spelers.

In groep B versloeg Sjef van der List op voortreffelijke wijze Harry Schurink. Sjef had twee aanvallende pionnen die doorgedrongen waren tot de tweede lijn. Daarmee besliste hij de partij. Stef Boog kan het nog steeds, hij wist te winnen van Tjeerd de Jong die een rating heeft van 1567. Wobbe de Vries, de favoriet in groep B, liet ook geen punten liggen. Hij moest het opnemen tegen de sterke Piet Ypma die vorig jaar nog keurig tweede werd in groep B. Daarmee staan Sjef, Stef en Wobbe bovenaan.

In groep C is het altijd leuk om de partijen te volgen. Helaas kwam ik er niet aan toe, mijn tegenstander maakte het mij te moeilijk. Ik hoorde van de wedstrijdleider dat de partij tussen Henk Miedema en Henk van Zandwijk opvallend verliep. Henk won eerst een stuk waarna de andere Henk even later de dame kon pakken. De voorzitter van S.V. Combinatie verloor daardoor de partij. Volgende week wordt de partij tussen Tom Smit en onze secretaris gespeeld. Tom was verhinderd ivm het Tata Steel toernooi. Misschien dat 1 van de twee zich kan toevoegen bij de koplopers, Maarten Vrensen en Ko Kooman.

De volgende wedstrijd is op de schrikkeldag, tot dan.

Lûtsen Dooper