Voorster Schaakclub actief op vele fronten

Nu er inmiddels acht ronden gespeeld zijn is het schaakseizoen goed op dreef, en niet onbelangrijk, ook de opkomst is erg goed. Michiel Jansen toont zich tot dusver de man in vorm en staat fier bovenaan. Samen met Jeroen Bosch, Henri Jansen en nieuwkomer Koen Molewijk heeft hij zich ook geplaatst voor de finale poule van het Rapid toernooi. Voorst is in de eerste ronde van de bekercompetitie uitgeschakeld. Let wel; de KNSB-beker waar we dit jaar als OSBO-finalist trots aan mee mochten doen. Onze jeugdleden Ryan Bartelds en Menno Kramp zijn trouwe deelnemers aan de IJSCO toernooien en rijgen talloze knappe ereplaatsen aan elkaar. En last but not least was daar afgelopen week een volledige OSBO ronde.

Voorst 1 nam het op tegen VDS 1 uit Beekbergen. Sven Pronk wist de score te openen. Hij won heel snel een toren en liet zijn Dame niet insluiten waardoor hij vlot had gewonnen. VDS maakte echter 1-1 doordat Michiel Jansen een stuk verloor in het middenspel en kansloos was. Ook Lutsen Dooper moest buigen waardoor het er niet erg goed uitzag. Jacques Kuiper miste een paar mogelijkheden en mocht zich uiteindelijk gelukkig prijzen met “slechts” een remise. Voorzitter Henri Jansen maakte een mooie invalbeurt. Met een pion achter wist hij een mooie aanval te forceren en zodoende gelijk te maken. Toen rook Voorst bloed. Door goed spel van Rudy Bloemhard en Jeroen Bosch werd de overwinning binnengesleept. De remise van Paul Tulfer bracht de eindstand op 3-5. Tot dusver een geweldige start van Voorst 1. In een poule waar iedereen van elkaar lijkt te kunnen winnen.

Voorst 3 nam het thuis op tegen het sterker geachte Lochem 1. We begonnen met een nederlaag van Karl van ’t Hazeveld. Gelukkig wist John Eekhuis de tussenstand vlot glad te strijken. Op de andere borden ging het inmiddels moeizaam. Maarten Jansen wist geen druk te houden en verloor een aantal pionnen en de partij. Ook Dick Hoekman werd enorm klem gezet. Toen de bewegingsvrijheid te gering werd, was de nederlaag een feit. De resterende 2 partijen brachten zeer zeker nog veel spanning, maar helaas zat er voor Daan Noordhuizen niet meer dan remise in. De spannendste partij van de avond was zeker die van Harry Schurink. Eerst stond hij een loper voor, maar door een blunder veranderde dit in een kwaliteit achter. Winstkansen over en weer. Ook in het eindspel kwam Harry door sterk pionnenspel nog dicht bij de overwinning. Het mocht niet zo zijn en de 1,5-4,5 nederlaag staat genoteerd.

Voorst 2 mocht het dit keer ook opnemen tegen een sterker geachte tegenstander. Zij speelden uit tegen Wageningen 4. En dit team was niet alleen op papier te sterk, maar ook zeer zeker achter het bord. Dit geeft nog wat extra lading aan de knappe overwinning die Guido van Heuvelen boekte. Ook Henri Jansen en Jeroen Nikkels wisten zich keurig te verweren met een remise. Tom Molewijk en Jacques van Gelder moesten opgeven. Evenals de invallers Christiaan Makkink en Harry Schurink. Koen Molewijk maakte zijn debuut voor Voorst, maar kon dit niet met een overwinning vieren. Na twee topseizoenen in de 3e klasse was dit de eerste nederlaag van Voorst 2 in 2 jaar tijd. De Voorster schakers zullen zeker nog van zich doen spreken in de 2e klasse.

En dan is er nog het zogenaamde “Voorst 4”. Zij reizen dit jaar weer af naar Overijssel om als viertal mee te spelen in de SBO competitie. Els Jansen speelde een prima partij in Rijssen en opende de score. Ook Wilma Dolman wist een winnende combinatie te vinden. De heer van het team, Gerrit Witteveen was niet zuinig op zijn toren en verloor helaas. Gelukkig wist Esther Konijnenberg keurig remise te spelen waardoor met 1,5-2,5 werd gewonnen. Voor meer informatie over het schaken in Voorst zie: www.voorsterschaakclub.nl