Menno Kramp pakt 1e prijs in Arnhem

De Voorster Schaakclub heeft op dit moment te weinig jeugdleden om met een team competitie te spelen. Dit is erg jammer want het schaken van echte partijen is niet alleen erg leerzaam, maar bovenal erg leuk. Gelukkig zijn er de zogenaamde IJSCO toernooien. Dit zijn individuele jeugdtoernooien en de eerste dit seizoen werd vorige week gespeeld in Arnhem. De Voorster Schaakclub is erg trots op het presteren van Menno Kramp op dit toernooi. Hij wist het toernooi te winnen door alle negen partijen te winnen! Een goed voorbeeld voor de senioren met een volle OSBO-ronde voor de boeg.

Voorst 1 speelde de 2e ronde een uitwedstrijd tegen ASV 4 uit Arnhem. Tom Molewijk is nog niet gelukkig als invaller en verloor. Michiel Jansen maakte snel gelijk door een krachtige aanval op zijn tegenstanders koningsvleugel. Ook Paul Tulfer speelde sterk waardoor Voorst op een verdiende voorsprong kwam. Ook toonde Rudy Bloemhard wederom goede vorm. Lutsen Dooper kwam in een degelijke partij niet verder dan remise. Na de remise van Jeroen Bosch was daar een riante 4-2 voorsprong met nog 2 partijen te gaan. Helaas had Marcel Kraaijkamp al vroeg in de partij een pion verloren. Deze pion brak hem op in het eindspel. Ook Jacques Kuiper ging uiteindelijk, in een gelijk opgaande partij, jammerlijk ten onder. Misschien zat er deze ronde meer in, maar Voorst 1 staat er na 2 ronden goed bij.

Voorst 2 speelt, na het glansrijke kampioenschap van vorig jaar, dit jaar in de 2e klasse van de OSBO. Dat betekent dat ze dit seizoen, evenals het 1e team, met 8 personen spelen. Gelukkig is de Voorster Schaakclub dit seizoen een aantal nieuwe leden rijker. Zo speelt dit seizoen good old Jacques van Gelder mee in Voors 2. (voor de insiders: jazeker Jacques van Gelder junior.) En hij opende in stijl met een mooie overwinning. Evenals Jeroen Nikkels, Tom Molewijk en Sjoerd Norberhuis. Tel daar de remises van Henri Jansen en Guido van Heuvelen bij op. Kortom Voorst 2 begint met dat wat ze vorig seizoen alleen maar deden; winnen! Schaakstad 4 uit Apeldoorn is met 5-3 verslagen.

Voorst 3 speelt dit seizoen voor het derde jaar op rij in de 3e klasse. Ook zijn ze voor het derde jaar op rij degradatiekandidaat, maar net als voorgaande jaren vastbesloten deze kandidatuur niet waar te maken. In de eerste ronde namen ze het op tegen het 1e team van Ons Genoegen in Almen. Karl van ’t Hazeveld kon zijn ongeslagen score van vorig seizoen niet voortzetten en werd geklopt. John Eekhuis maakte door sterk pionnenspel snel gelijk. Harry Schurink verloor al vlot een kwaliteit en daarmee ook de partij. Maarten Jansen profiteerde genadeloos van een tegenstanders fout en maakte vlot gelijk. Een 2-2 tussenstand met nog 2 partijen, volop spanning dus. Dick Hoekman kwam een loper achter, maar wist hier 2 pionnen voor terug te winnen. Hierdoor moest zijn tegenstander tot het uiterste gaan. Iets dat hij keurig en geduldig uitvoerde. De laatste hoop was dus op Daan Noordhuizen. Hij stond 2 pionnen achter, maar had volop initiatief op het bord vol met stukken. Misschien zat er nog een 3-3 in, maar De tijdnood brak Daan uiteindelijk op waardoor de 4-2 nederlaag een feit was. Voor meer informatie over de Voorster Schaakclub verwijzen wij u naar: www.voorsterschaakclub.nl