Wisselende resultaten teams Voorster Schaakclub

VOORST. - De afgelopen weken hebben de schakers van de Voorster Schaakclub weer volop gespeeld in de competitie van de Oostelijke schaakbond. Dit met wisselende resultaten.

Het eerste team speelde alweer de 6e ronde in de promotieklasse. Om op gelijke hoogte te blijven met koploper Wageningen 2 moest er gewonnen worden van middenmoter Pallas 2 uit Deventer. In Voorst in de Voorhof begon de wedstrijd goed met een overwinning van Lûtsen Dooper. Daarna ging het echter minder en kwamen de schakers uit Deventer sterk terug. Verliespartijen waren er voor Sven Pronk, Rudy Bloemhard en Jacques Kuiper. Paul Tulfer wist zijn partij te winnen, maar Jeroen Bosch kwam niet verder dan remise. En dus keek Voorst na de tijdscontrole tegen een achterstand aan van 2,5 – 3,5. Toch waren er nog kansen genoeg, want zowel Marcel Kraaijkamp als Michiel Jansen hadden een goede stelling. Marcel miste echter de juiste voortzetting en verloor zijn partij. Michiel wist wel te winnen, maar desondanks konden de schakers van Pallas met de overwinning naar huis. Door deze nederlaag lijken de titelkansen voorbij voor Voorst 1. Alleen als er de volgende ronde gewonnen wordt tegen koploper Wageningen 2 zijn er wellicht nog kansen.

Het tweede team speelde ook thuis tegen Pallas, maar dan tegen het 4e team. Hier ging het duidelijk beter. Voorst 2 stond vooraf op plaats 3 in de stand op twee matchpunten van koploper Pallas 4. Alleen een overwinning hield Voorst 2 dus in de race. En dit lukte ook! Door goede overwinningen van Fred Corpeleijn, Joop Siderius en Henri Jansen werd het verschil gemaakt. Guido van Heuvelen en Tom Molewijk consolideerden de voorsprong, alleen invaller Harry Schurink moest een nederlaag incasseren. Maar door deze 4-2 zege doet Voorst 2 weer helemaal mee in de strijd om het kampioenschap in deze 3e klasse.

Voorst 3 schaakt in de 4e klasse, maar speelt niet mee om de titel. Ook de vierde wedstrijd werd verloren, ditmaal van de Schaakmaat 6 uit Apeldoorn. Voorst begon goed door een overwinning van Maarten Jansen, maar daarna ging het minder. Gerrit Witteveen speelde een mooie partij met wisselende kansen, maar in de beslissende fase was zijn tegenstander net iets slimmer. Ook Jari Hendriksen overkwam hetzelfde en verloor ook zijn partij. Esther Konijnenberg speelde verdienstelijk remise, maar doordat Daan Noordhuizen en Dick Hoekman aan het einde van de wedstrijd verloren, keerden de Apeldoorners huiswaarts met een terechte overwinning van 1,5 – 4,5.

Beter ging het met Voorst 4, dat ook na de vierde ronde aan kop gaat in hun 4e klasse. Ook de vierde wedstrijd werd gewonnen, thuis tegen Theothorne 2 uit Dieren. Makkelijk ging dit zeker niet, het begon goed met een degelijke overwinning van Joop Hendriksen die zijn tegenstander geen kans gaf. Harry Schurink verloor echter zijn partij en Remco Kempink kwam niet verder dan remise. Gelukkig voor Voorst lieten de bezoekers uit Dieren daarna kansen liggen. De tegenstander van John de Boer liet een remiseaanbod lopen, echter daarna deed hij het verkeerd zodat John kon winnen. Maarten Jansen leek te gaan verliezen, maar ook hier kwam er door blunders van de tegenstander toch een overwinning uit de bus. En zo wist het 4e team toch te winnen met 3,5 – 2,5 ondanks de nederlaag van Dick Hoekman aan het einde. Met nog twee wedstrijden te gaan heeft dit team sowieso aan 1 overwinning genoeg om de titel binnen te halen.

Alle teams komen in de tweede week van maart weer in actie. Wellicht valt er dan al wat te vieren bij de Voorster Schaakclub.