Schakers Voorst 1 hebben nog volop kans op een kampioenschap

VOORST. - Het klinkt onwerkelijk, de Voorster Schaakclub dat de regionale competitie ontstijgt en mee gaat doen aan de landelijke competitie. Toch bestaat de mogelijkheid dat dit gaat lukken. Want in de 4e en 5e speelronde van de promotieklasse in de Oostelijke Schaakbond hebben de schakers uit Voorst goede zaken gedaan. In ronde 4 was het 4-4 gelijkspel uit tegen het tweede team van PION uit Groesbeek wellicht teleurstellend, maar gezien het spelverloop was deze uitslag terecht. Concurrent Wageningen 2 speelde in deze ronde gelukkig ook gelijk. In ronde 5 moesten de schakers van Voorst 1 op bezoek bij de Puttense Schaakvereniging. Op papier was dit een betere tegenstander, die wellicht de laatste kans wilde aangrijpen om ook nog mee te doen om het kampioenschap.

Maar Voorst ging voortvarend van start en kwam op voorsprong door overwinningen van Jacques Kuiper en Michiel Jansen. Met een degelijke remise wist Jeroen Bosch de voorsprong te handhaven. Toch kwamen de gastheren uit Putten terug in de wedstrijd, Rudy Bloemhard moest zijn koning omleggen. Na de tijdscontrole zag het er toch nog steeds prima uit voor Voorst. Marcel Kraaijkamp nam geen risico en pakte remise, aangezien Sven Pronk zijn betere stelling ging verzilveren. Sven won dus, maar Paul Tulfer moest ondanks hevig en langdurig verzet zijn partij opgeven. Gelukkig bleef Lūtsen Dooper koel in de laatste fase van de wedstrijd. Zijn kwaliteitsvoordeel werd uitstekend uitgebuit, waardoor Voorst 1 huiswaarst keerde met een 3-5 overwinning. Met nog 4 speelronden te gaan staat Voorst 1 op een tweede plaats, met een gelijk aantal punten als Wageningen 2. De overige teams hebben al een achterstand van 4 punten of meer. Voorst en Wageningen spelen ook nog tegen elkaar, kortom nog kansen genoeg.

Helemaal op kampioenskoers ligt Voorst 4. Zij spelen in de 4e klasse een dubbele competitie. Halverwege heeft dit team alles gewonnen en is er een gat geslagen van drie punten. In ronde 3 werd de directe concurrent Groenlo in Groenlo verslagen met 2-4. De strijd begon gelijk op met remises van John Eekhuis en Remco Kempink. Maarten Jansen wist zijn partij te winnen, echter daar stond een nederlaag van Joop Hendriksen tegenover. Maar door overwinningen van Harry Schurink en invaller Dick Hoekman trokken de Voorsternaren aan het langste eind.

Voorst 3 kon ook in de 3e speelronde niet tot winst komen. Kansen waren er genoeg, onder andere Hannie Kempink en Esther Konijnenberg zagen een betere stelling in rook opgaan en verloren de partij. Jammer, want anders was de eerste overwinning binnen geweest. Daarvoor hadden John Eekhuis en Daan Noordhuizen al gezorgd voor twee overwinningen. Maar mede door de verliespartijen van Gerrit Witteveen en Job van Oorspronk keerden de bezoekers van ASV 10 uit Arnhem toch huiswaarts met de punten, een 2-4 overwinning.

Ten tijde van dit schrijven hebben de schakers van Voorst 2 nog niet hun derde ronde gespeeld.