Open Voorster Schaakkampioenschappen wederom een geslaagd evenement

VOORST Jongstleden maandag 21 mei was de laatste speelronde van het Open Voorster Schaakkampioenschap. Het beloofde een spannende ronde te worden, aangezien in geen van de 3 poules al een beslissing was gevallen. Voor aanvang werden er echter eerst wat extra prijzen uitgedeeld, immers de Voorster Schaakclub bestaat dit jaar 75 jaar en dit was reden voor een feestje. De oudste deelnemer, Henk van Zandwijk uit Brummen, werd ook in het zonnetje gezet. Niet alleen vanwege zijn 87-jarige leeftijd, maar ook vanwege het feit dat hij alle 24 edities mee heeft geschaakt met het Open Voorster Kampioenschap.

Dan de wedstrijden. In de C-poule had Maarten Vrensen uit Zutphen de beste papieren, hij stond een punt voor op Gerrit Nikkels uit Brummen en Harrie Saris uit Apeldoorn. Echter, Maarten verloor zijn partij van Gerrit en Harrie Saris won van Wilma Dolman. Alle drie spelers eindigden dus op 5 uit 6 en dan zijn de weerstandspunten beslissend. Dit zijn de punten behaald door de tegenstanders tegen wie je gespeeld hebt. Degene met de meeste weerstandspunten heeft dus het zwaarste programma gehad. Na deze telling bleek dat Gerrit Nikkels had gewonnen, voor Maarten Vrensen en Harrie Saris. In deze poule speelden veel huissschakers die kennis wilden maken met de schaaksport. Dat deze mensen lekker kunnen meespelen in dit toernooi bewees onder andere Maarten Vrensen met zijn tweede plaats.

In de B-poule had Jaap Glazenburg uit Borne de beste papieren. Hij stond een half punt voor op Tom Molewijk uit De Hoven en Raimond Vastenhout uit Arnhem. Tom wist in een duel tegen Raimond het punt binnen te halen. Hierdoor moest Jaap in ieder geval remise spelen om uitzicht te houden op de toernooiwinst.
In zijn partij tegen Stef Boog uit Deventer moest hij alles uit de kast halen om remise te houden. Stef speelde op winst, maar Jaap verdedigde goed en sleepte het halfje binnen. Uiteindelijk bleek dit genoeg voor de toernooiwinst. Evenals Tom Molewijk had hij een score van 5 uit 6, maar hij was beter in de weerstandspunten.
Op de derde plaats eindigde Johnny Paans uit Deventer.

In de A-poule was het de titelverdediger Martijn Boele uit Arnhem die de beste papieren had. Hij ging met ingang van de laatste ronde aan de leiding met 5 uit 5.
In de slotronde legde zijn tegenstander Marcel Flohr uit Amersfoort hem het vuur aan de schenen. Marcel lag een punt achter en deed er dus alles aan om te winnen. Even zag het er naar uit dat hij een gewonnen eindspel had, maar mede door de tijdnood moest hij berusten in remise. Martijn Boele ging er dus opnieuw vandoor met de Jacques van Geldercup, Marcel Flohr wist nog wel als tweede te eindigen, voor zijn broer Dennis.

De Voorster Schaakclub kan wederom terugkijken op een mooi en spannend toernooi, met een goede schaaksfeer. Dit mede dankzij de voetbalvereniging Voorst, die de kantine als speelzaal beschikbaar stelde. Ook natuurlijk dankzij de sponsoren die het jubileumjaar van de Voorster Schaakclub ondersteunen. Als u alle uitslagen wilt zien en partijen wilt naspelen van dit toernooi dan kunt u dit zien op de fraaie website van de Voorster Schaakclub: www.voorsterschaakclub.nl
De volgende jubileumactiviteit van de Voorster Schaakclub zal een schaaktoernooi zijn in het Jacques Lugtmeyer plantsoen. Dit buitentoernooi zal plaatsvinden op zaterdag 7 juli, tijdens het Open Air muziekfestival.