OSBO-schaakslotrondes in Voorst een geslaagd evenement

In het kader van het 75-jarig jubileum heeft de Voorster Schaakclub de slotrondes georganiseerd van de poules waarin de 4 teams uit Voorst uitkomen. Al jaren is het gebruikelijk dat alle teams in de poule de laatste ronde gelijktijdig spelen op 1 locatie. De Voorster Schaakclub wilde graag dit seizoen de organisatie voor haar rekening nemen door 4 slotrondes te organiseren van de OSBO-competitie.

Op zaterdag 21 april vond in het Dorpshuis (in de ruime Roessingh-zaal) de slotronde van de promotieklasse plaats. Tien teams verzamelden zich in Voorst voor hun laatste competitiepartij. Ze kwamen uit Wageningen, Groesbeek, Bennekom, Arnhem, Zwolle, Hattem, Beekbergen en natuurlijk het team van Voorst 1. Dit betekende 80 schakers in de zaal met enkele supporters. Vele supporters van alle teams volgden de wedstrijden thuis, de tussenstanden waren immers te zien op www.voorsterschaakclub.nl Circa 1.300 bezoekers op onze website in 1 middag, dat was nog niet eerder voorgekomen. Na een strijd van 6 uur schaken wist Denk en Zet uit Hattem het kampioenschap te behalen. Een 4-4 gelijkspel tegen Bennekom volstond in deze laatste ronde. De schakers van Voorst 1 konden in deze ronde geen potten breken. Tegen VDS Beekbergen, wat nog probeerde degradatie te ontlopen, werd met 5-3 verloren. Ondanks deze nederlaag kan Voorst 1 toch terugkijken op een uitstekend debuut in de promotieklasse. Een keurige vijfde plek in de middenmoot is een prima resultaat.

Minder ging het dit seizoen met het tweede team. Bij aanvang van de slotronde in hun 2e klasse was het team immers al gedegradeerd. Toch gingen zij in het Dorpshuis in de derby tegen Twello goed van start en een overwinning leek in de maak. Maar typerend voor dit seizoen werd de winst in de beslissende fase weer weggegeven waardoor er opnieuw een nederlaag volgde. En dus won Twello en eindigde Voorst 2 op de laatste plaats in deze 2e klasse. Volgend jaar in de 3e klasse dus maar proberen kampioen te worden. In deze slotronde was het sterke Zutphen 1 de kampioen met 6 overwinningen en maar 1 nederlaag.

Voorst 3 en 4 speelden hun slotronde gelijktijdig in het Geveltje. Een slotronde met 2 poules uit de 4e klasse tegelijk zorgde voor een sfeervolle speelzaal met 96 schakers. Voor Voorst 3 stond er niets meer op het spel, maar zij zorgden wel voor een stunt door titelkandidaat Rhenen 2 te trakteren op een snelle nederlaag. Dit was een mooie opsteker voor de andere titelkandidaten. Na een bloedstollende strijd wisten de schakers van Zutphen 3 de titel binnen te halen, mede dankzij de hulp dus van Voorst 3. In de andere poule was de kampioen al bekend. Zevenaar 3 had al een grote voorsprong en zij hadden zelfs een speler die alle wedstrijden deze competitie had gewonnen. Een zeer fraai resultaat. Voorst 4 speelde de laatste ronde tegen Theothorne 2 uit Dieren. Ook voor Voorst 4 stond er niets meer op het spel, maar uiteraard deed men er alles aan om het seizoen goed af te sluiten. Echter, de spelers uit Dieren waren net iets sterker en wonnen met 3,5 – 2,5. Voor zowel Voorst 3 als Voorst 4 geldt dat zij dit seizoen geen moment konden meedoen om de bovenste plaatsen. Hopelijk gaat dit volgend jaar wel lukken.

De Voorster Schaakclub kan echter terugkijken op een geslaagd evenement, alle bezoekende verenigingen hebben genoten van de ambiance en schaaksfeer in Voorst. Ook een compliment aan het adres van ’t Geveltje en het Dorpshuis die hier aan meegewerkt hebben. En natuurlijk alle jubileumsponsors die de Voorster Schaakclub dit jaar ondersteunen. Het sponsorschaakbord wat tijdens elk evenement aanwezig is in de speelzaal, is deze ook te zien op onze fraaie website: www.voorsterschaakclub.nl